تاریخ : يکشنبه 2 مرداد 1401
کد 5455

در مراسمی با حضور مقامات ملی و استانی:

برگزیدگان اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران در اتاق بازرگانی اصفهان معرفی شدند.

آیین اختتامیه و معرفی آثار برگزیده اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در این مراسم اظهار داشت: از تمام دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره که نمادی از یکی از هنرهای فاخر ایران‌زمین در سرزمین هنر، اصفهان زیبا بود تشکر می‌کنم و امیدوارم جشنواره در سال‌های آینده قدرتمندتر برگزار شود.
وی ادامه داد: گاهی یادآوری نکردن پیشینه هنرهای گوناگونی که در سرزمین ما وجود دارد و بازگو نکردن رنج‌ها و محنت‌های مردمان سرزمین‌مان سبب می‌شود به‌راحتی با فراز و فرودها و مصائبی که بر سر این صنایع‌دستی می‌آید کنار بیاییم؛ مانند بسیاری از مشاهیر و بزرگانی که به آنها بی‌توجه هستیم یا دستاوردهایی که در دوران انقلاب اسلامی کسب شده اما در فضای رسانه‌‌های دشمن آنها را از یاد می‌‌بریم.
صنعت فرش دستباف رنجور است
مرتضوی با بیان اینکه فرش هم یکی از گنجینه‌هایی است که از آن غفلت می‌کنیم، تصریح کرد: صادرات فرش دستباف کشورمان طی دو دهه اخیر از 2 میلیارد و 700 میلیون دلار به رقم ناچیز ۶۰ میلیون دلار در سال کاهش یافته که نشان می‌دهد این صنعت مهم در کشورمان رنجور و بیمار است؛ بنابراین باید ضمن پایش زنجیره تولید و فروش، برای پشتیبانی از آن فکری کرده و حاکمیت و فعالان حوزه فرش در حوزه‌های فنی، دانشی، قوانین و پشتیبانی به یاری آن بیایند.
استاندار اصفهان با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته در مرکز ملی فرش ایران برای بهبود این وضعیت گفت: در این زمینه باید به اراده جمعی و حاکمیتی برسیم. اگر به چنین جشنواره‌هایی بها دهیم و جایگاه فرش در هنر این سزمین را درست معرفی کنیم، حمایت جمعی به یاری فرش می‌آید و متفاوت از امروز رفتار می‌کنیم. چنین جشنواره‌هایی باید محملی برای برقراری چنین گفت‌وگوهایی باشد و تمام کسانی که در این حوزه احساس مسئولیت می‌کنند به میدان بیایند.
وی با بیان اینکه مسئولان حوزه فرش و صنایع‌دستی کشور باید برای این صنعت در برنامه‌های خود جایگاه ویژه‌تری در نظر بگیرید، خاطرنشان کرد: اگر به این حوزه کمک کنیم جای‌جای این سرزمین می‌تواند محملی برای تولید فرش فاخر ایرانی باشد.
کم‌کاری ایران در بازاریابی و مارکتینگ فرش دستباف
علی کرباسی‌زاده، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز ارزش فرش دستباف را به انرژی نیروی انسانی و هنری که صرف آن می‌شود دانست و گفت: متأسفانه این محصول ملی و کاملاً ایرانی است اما هم‌اکنون بیشتر حجم تجارت فرش دستباف دنیا در دست چین و هند است که این هنر را از ایران کپی کرده و با انجام برندینگ و بازاریابی به این موفقیت دست یافته‌اند؛ بنابراین لازمه فتح بازارهای جهانی استفاده از تکنولوژی روز و تلاش بیشتر در حوزه بازاریابی و مارکتینگ است.
وی با اشاره به اینکه بازار اصلی زعفران و پسته دنیا نیز هم‌اکنون در دست اسپانیا و ایالت کالیفرنیا آمریکا است، افزود: این امر ناشی از کم‌کاری ما در حوزه قابلیت‌ها و مزیت‌های منحصربفرد کشورمان است؛ بنابراین برگزاری جشنواره قالی فاخر را به فال نیک می‌گیریم و برای برگزاری هرچه بهتر آن در آینده از کمک فعالان، صنعت‌گران، صاحب‌نظران و بازرگانان این حوزه بهره خواهیم برد.
کرباسی‌زاده ادامه داد: حوزه مارکتینگ و بازاریابی در دنیا به‌شدت در حال دگرگونی است و دیگر نمی‌توان از روش‌های سنتی بازاریابی بهره برد. در اتاق بازرگانی اصفهان با آینده‌پژوهی و بررسی چگونگی تحولات تجارت فرش در خدمت فعالان این حوزه هستیم تا این هنر در جایگاه واقعی خود در دنیا قرار گیرد.
ایجاد خانه‌های خلاق فرش دستباف در اماکن تاریخی
همچنین هادی میرزایی، مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی اظهار داشت: این صندوق از سال 1384 و بر اساس منویات مقام معظم رهبری برای بهره‌برداری مناسب و خردمندانه از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با استفاده از سرمایه‌گذاری خصوصی داخلی و خارجی ایجاد شد. تا سال 96 تلاش می‌شد این بناها صرفاً با کارکردهای اقامتی و پذیرایی احیا شود که استان اصفهان در این زمینه پیشگام است. استفاده از این کالبد و اتصال آنها با صنایع‌دستی، فرش دستباف و هنرهای سنتی حلقه مفقود این عرصه بود که در این راستا وظایف حمایت، توسعه و ترویج صنایع‌دستی و فرش دستباف و تشویق و تکریم پیشکسوتان، هنرمندان و استادکاران این حوزه به وظایف این صندوق الحاق شد.
وی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم استان اصفهان را برای اجرای این وظایف جدید در اولویت قرار دهیم، ادامه داد: ایجاد خانه‌های خلاق فرش دستباف و خانه‌های فرش یکی از این اقدامات است که امیدواریم سیر تغییر کاربری اماکنی که می‌تواند به این حوزه کمک کند سرعت گیرد تا مکان‌های تاریخی متمرکز برای معرفی و بازاریابی فرش دستباف و آثار فاخر هنرمندان این حوزه فراهم شود.
رشد تولید و صادرات فرش دستباف در یک سال اخیر
محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صمت نیز با اشاره به رشد میزان تولید و صادرات فرش دستباف و اشتغال در این حوزه در یک سال اخیر بیان کرد: البته میزان این رشد امیدبخش است اما هنوز قانع‌کننده نیست. رعایت حقوق بافندگان یکی از شروط توسعه این بخش است که همه ما در این زمینه مسئول هستیم.
وی گفت: شناسنامه‌دار کردن فرش‌های دستباف در سامانه جامع از جمله اقدامات خوب مرکز ملی فرش ایران بوده است.
برادران با بیان اینکه باید حق فرش دستباف خود را از جهان طلب کنیم، افزود: حق فرش دستباف ایران 64 میلیون دلار صادرات فعلی نیست. قابلیت تکثیر یکی از ارزش‌های اثر هنری در جهان است و باید ببینیم تولیدکنندگان ما چقدر توانسته‌اند سلیقه مشتریان داخلی و خارجی را برآورده کنند.
فعالیت ۱۱۷ هنرستان فرش در کشور
در ادامه فرحناز رافع، رئیس مرکز ملی فرش ایران با بیان اینکه ۱۱۷ هنرستان فرش در کشور به آموزش این هنر می‌پردازند، گفت: به جز انتخاب قالی‌های فاخر، فرهنگ‌سازی و ترویج این هنر-صنعت در میان جوانان را نیز به‌عنوان یکی از اهداف برگزاری این جشنواره دنبال کردیم.
وی ضمن برشمردن اقدامات و برنامه‌های مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: نمایشگاه بین‌المللی فرش تهران در سال جاری متفاوت‌تر از سال‌های گذشته برگزار خواهد شد و از تمام فعالان این حوزه درخواست می‌کنم برای حضور در آن ثبت‌نام کنند.
رئیس اولین دوره جشنواره ملی قالی فاخر ایران با اشاره به تأکید رئیس‌جمهور برای حمایت از فرش دستباف گفت: در این راستا مقامات عالی‌رتبه کشورهای قطر، ترکمنستان، تاجیکستان، ترکیه، ونزوئلا و روسیه را در زمان حضور در ایران به بازدید از نمایشگاه فرش دستباف بردیم.
برگزاری دومین دوره جشنواره ملی قالی فاخر به‌صورت بین‌المللی
همچنین امیرحسین کمیلی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان و رئیس ستاد اجرایی اولین جشنواره قالی فاخر ایران اظهار داشت: خوشبختانه این جشنواره ظرف مدت کوتاه حدود چهار ماهه و در سطح کیفی خوبی برگزار شد که شاهد همراهی مطلوب اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی مرتبط بودیم.
وی با اشاره به برگزاری چند جلسه کمیته فرش در مدت اخیر افزود: در این جلسات مواردی که چندین سال بر زمین مانده بود مطرح و تصویب شد که اجرای آن پیگیری می‌شود. همچنین قرار است دومین دوره قالی فاخر ایران سال آینده به‌صورت بین‌المللی برگزار شود.
در پایان این مراسم آثار برگزیده اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران معرفی و از پوستر دومین دوره این جشنواره نیز رونمایی شد.
ترغیب به عرضه قالی‌های فاخر، ایجاد انگیزه برای ظهور استعدادها، خلاقیت همراه با حفظ اصالت، برندسازی و ایجاد الگوهای مناسب فرش‌بافی و کمک به بازاریابی قالی‌های تولیدی اهداف برگزاری این جشنواره بود.
گفتنی است؛ فرآیند اجرایی اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران که دبیرخانه دائمی آن در اتاق بازرگانی اصفهان قرار دارد از خردادماه امسال آغاز و شرکت‌کنندگان از ۱۹ خرداد تا ۱۷ تیرماه آثار خود را در وب‌سایت جشنواره ثبت کردند. داوری اولیه از ۱۸ تیرماه آغاز و آثار پذیرفته‌شده به اصفهان ارسال شد و داوری نهایی 25 تیرماه با حضور هفت داور ملی انجام و آثار برتر انتخاب شدند. در مجموع ۲۲۹ تخته قالی از استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، مرکزی، کردستان، زنجان، خراسان شمالی،  فارس، قم، اردبیل، تهران، لرستان، چهارمحال و بختیاری، گلستان، سیستان و بلوچستان و کرمان در هفت رسته فرش عشایری کلاسیک و گبه،فرش روستایی،فرش های کلاسیک شهری باف با رجمشار کمتر از 35،فرش های کلاسیک شهری باف با رجمشار بین 35 و 50، فرش های کلاسیک شهری باف با رجمشار بیش از 50،فرش تمام ابریشم، سایر (مدرن،زربافت، تصویری و ...)  به این جشنواره اظهار شده بود. برگزاری جلسات تخصصی با هدف توسعه بازار فرش، رویدادهای آموزشی آنلاین و حضوری و مسابقه فیلم‌های موبایلی از بافندگان از جمله برنامه‌های جنبی این جشنواره بود. همچنین نمایشگاه آثار راه‌یافته به مرحله نهایی از ۲۹ تیر تا اول مردادماه در اصفهان برگزار شد و روزانه به‌طور متوسط ۳۴۰ نفر از این نمایشگاه بازدید کردند.
 
آلبوم تصاویر برگزیدگان اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران در اتاق بازرگانی اصفهان معرفی شدند.