تاریخ : پنجشنبه 23 تير 1401
کد 5442

به همت اتاق بازرگانی و اتحادیه پوشاک اصفهان انجام شد

رونمایی از اولین نشان تضمین کیفیت محلی پوشاک در کشور

در نشست هم‌اندیشی مد و پوشاک که با حضور فعالان صنعت مد و پوشاک ایرانی –اسلامی برگزار شد از اولین نشان تضمین کیفیت محلی پوشاک در کشور، رونمایی گردید.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست محمدرضا پاکروان مشاور امور فرهنگی بین المللی و عضو کمیته راهبردی دانشگاه‌های مجازی جهان با اشاره به ظرفیت بالای استان اصفهان در صنایع مختلف به ویژه صنعت نساجی گفت: می‌توان با برنامه‌ریزی و مدیریت صحیح و استفاده از پتانسیل نخبگان حوزه پوشاک، اقدامات ویژه‌ای در این عرصه انجام داد.
وی با اشاره به هجمه آمریکا در حوزه مباحث فرهنگی کشور گفت: باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای بی اثر کردن القاء فرهنگ غرب در مد و پوشاک ایران استفاده کرد.
پاکروان همچنین بر ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین در عرصه مد و پوشاک کشور و پیوستن به عرصه بین‌المللی همچنین بهره‌مندی از توانایی شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه تاکید کرد.
مشاور امور فرهنگی بین‌المللی و عضو کمیته راهبردی دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام در ادامه از آغاز به کار نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی ایران اسکوکواکس از 27 تا 30 مهرماه در تهران خبر داد و از اتاق بازرگانی اصفهان برای حضور در این نمایشگاه دعوت نمود.
پاکروان همچنین گفت: آمادگی داریم تفاهم نامه‌ای میان دانشگاه‌های جهان اسلام و اتاق بازرگانی اصفهان به منظور استفاده از ظرفیت‌های طرفین منعقد نماییم.
وی در پایان سخنان خود از آمادگی برای راه اندازی شعبه اصفهان مجمع خیرین اشتغال و کارآفرینی خبر داد.
تولیدمکانیزه و شناخت کافی از بازار هدف صادراتی پیش شرط موفقیت در بازارجهانی
در ادامه جمشید پرویزیان عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان درون زا بودن اقتصاد کشور را یکی از موانع ورود  به عرصه بین‌الملل دانست و گفت: متاسفانه صنعت نساجی کشور با تحولات روز عرصه صنعت، همگام نشده و در زمانی که مجموعه فرایندهایی به ماشین واگذار گردید با این حرکت خود را تطبیق نداد و این آغاز فاصله گرفتن نساجی از سایر صنایع بود.
 وی در خصوص ایجاد برند نیز گفت: ایجاد برند از طریق تعامل با مشتری امکانپذیر است و باید تولیدات بر اساس نیاز بازارهای بزرگ‌تر از بازار داخلی صورت گیرد.
پرویزیان مکانیزه کردن تولید و شناخت کافی از بازار هدف صادراتی را از پیش شرط‌های موفقیت در عرصه جهانی دانست.
دوره انجام کارهای تکراری گذشته سپری شده است
همچنین محمدرضا اصغرزاده پیشتاز فشن الکترونیک نیز در این نشست با تاکید بر اینکه هویت، تفکر و فرهنگ، کالای خریدنی نبوده و نیاز به حامل‌های دقیق دارند افزود: لازم است حامل‌های اقتصادی به درستی شناخته شده و برای آنها برنامه‌ریزی شود.
وی افزود: متاسفانه تنها هنرمندان ناشناخته و کوچک از ظرفیت متاورس استفاده کرده و ارزش افزوده فراوانی را برای هنر خود ایجاد می کنند در حالیکه توجه به این حوزه یک ضرورت عینی است.
اصغر زاده تاکید کرد دوره انجام کارهای تکراری گذشته سپری شده و باید وارد عرصه‌های نوظهور شویم.
وی در پایان سخنان خود از ایجاد اولین گالری هنر ایرانی متاورسی در جهان با کمک هنرمند بنام اصفهانی خبر داد و خواستار تعامل دیگر هنرمندان اصفهانی با این موضوع شد.
اتاق بازرگانی اصفهان به دنبال تسهیلگری برای برند سازی در حوزه پوشاک است
سید آرش امامی دبیرکمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان نیز حجم بازار نساجی و پوشاک ایران را در حالی  ۱۵تا ۲۰ میلیارد دلارعنوان کرد که نزدیک یک سوم آن از طریق واردات است.
وی با اشاره به سهم ۱.۹ درصدی  استان اصفهان از صنعت پوشاک کشور گفت: برای اعتلای صنعت پوشاک ابتدا باید زیرساخت‌های آن را مهیا کنیم که شهرک پوشاک یکی از این زیرساخت‌هاست که اتاق بازرگانی اصفهان پیگیر راه اندازی این شهرک است و در این شهرک به دنبال به کارگیری روش‌های نوین تولید پوشاک هستیم.
امامی عدم وجود برند پوشاک در کشور را یکی دیگر از معضلات این صنعت دانست و افزود: علی‌رغم وجود تولیدکنندگان بزرگ پوشاک در کشور در این حوزه برندسازی نشده و اتاق بازرگانی به دنبال تسهیلگری برای برند سازی در حوزه پوشاک کشور است.
دبیر کمیسیون صنایع در ادامه بر ضرورت توجه به هویت ایرانی در پوشاک تاکید کرد و گفت: با وجود اینکه لباس‌هایی که می‌پوشیم می تواند نشان دهنده هویت ملی ما باشد، ولی متاسفانه امروز لباسی که می‌پوشیم فاقد هویت ایرانی است.
 امامی همچنین گفت: برچسب مراقبتی لباس (care labeling)نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و در حالیکه کشورهای منطقه اجازه ورود و فروش لباس بدون برچسب مراقبتی نمی‌دهند، ایران چگونه می‌تواند پوشاک خود را صادر کند.
کارگروه مد و پوشاک اتاق بازرگانی اصفهان ظرفیتی برای هویت بخشی به پوشش ایرانی
نفیسه عروجی دبیر کارگروه مد و پوشاک اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه سنت، بخشی از هویت است و نمی‌توان سنت را مدرن کرد گفت: در حالیکه هویت از بین برنده فاصله میان سنت و مدرنیته است شکاف هویتی تولیدکنندگان و طراحان پوشاک کشور را دچار مشکل کرده است.
وی همچنین بر ضرورت ورود تلفیق فرهنگی به  هویت پوششی تاکید و تصریح کرد: لازم است حاکمیت برای هویت بخشی به پوشش ایرانی از پژوهشگران و صاحبنظران بنام کشور استفاده کند.
وی با اشاره به احصاء مشکلات صنعت پوشاک کشور در کارگروه مد و پوشاک اتاق بازرگانی اصفهان خواستار همراهی دولت با بخش خصوصی برای ایجاد بستر هویتی و حمایت از تولیدکنندگان پوشش هویتی کشور به ویژه در زمینه معافیت‌های مالیاتی شد.

 
آلبوم تصاویر رونمایی از اولین نشان تضمین کیفیت محلی پوشاک در کشور