تاریخ : چهارشنبه 22 تير 1401
کد 5435

طرحی نو برای ارتقاء صادرات سنگ ایران

برگزاری سلسله نشست‌های مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صنعت سنگ ساختمانی در اتاق بازرگانی اصفهان

نشست مقدماتی مدیریت اجرایی فروش و بازاریابی صنعت سنگ در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه معدن و محصولات معدنی از مزایای رقابتی استان اصفهان است افزود: پرداختن به مزایای رقابتی در توسعه اقتصادی استان اولویت نخست نهادهای اقتصادی مانند اتاق بازرگانی است.
بهنام ابراهیمی تمرکز بر کشورهای هدف صادراتی را یکی از اولویت‌های مهم دوره نهم اتاق بازرگانی اصفهان دانست و افزود: بر این اساس میزهای تجاری با کشورهای مختلف و شتابدهنده تجارت بردار تشکیل شد.
وی ابراز امیدواری کرد با همکاری کمیسیون معادن و شتابدهنده تجارت بردار بتوان تیم‌های مدیریت صادرات در حوزه سنگ را به منظور دستیابی به  جایگاه واقعی صنعت سنگ استان اصفهان در جهان، پرورش داد.    
حسام الدین فرهادی نسب مشاور کمیسیون معادن نیز هدف از برگزاری این نشست را توسعه صادرات صنعت سنگ ایران و معرفی آن به بازارهای جهانی کمتر کار شده و پرورش چندین بازرگان مستعد جوان برای اهداف عالی این صنعت عنوان کرد و افزود: وجود این جوانان مشتاق و پرانگیزه تاثیرات مثبتی در آینده این صنعت خواهد داشت.
وی افزود: برگزاری این سلسله نشست‌ها از برنامه‌های اتاق‌های بازرگانی بوده  اما انتظار می رود ، درقبال ایجاد این بستر، شاهد کمک شرکت کنندگان دوره به اقتصاد کشور، ارزآوری، صادرات ، ایجاد ارزش افزوده بالا و پرهیز از رقابت منفی باشیم.
همچنین سیامک حاج سیدجوادی پژوهشگر و تحلیلگر ارشد بین‌المللی تولید و بازرگانی صنعت سنگ ساختمانی در این نشست هدف از برگزاری این دوره را ارایه اصول زنجیره تامین و صادرات صنعت سنگ از قبیل اکتشاف، استخراج، فراوری، ابزارزنی، معماری، بسته‌بندی، احصاء آمارهای جهانی بر مبنای طبقه‌بندی سنگ‌ها، سبک‌ها و روش‌های مارکتینگ عنوان کرد.
وی با بیان اینکه شرکت کنندگان این دوره در گروه‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند افزود: در این دوره 12 جلسه کارگاهی تشکیل شده و در پایان هر گروه به ارایه گزارش تحقیق خود درباره کشورهای منتخب می پردازند.
حاج سیدجوادی با بیان اینکه این دوره طی 7 ماه برگزار می شود تصریح کرد: در این دوره اسپانسرهایی برای بازاریابی در بازارهای هدف صادراتی حضور خواهند یافت.
وی عمده‌ترین ضعف صنعت سنگ کشور را مربوط به واحدهای بازرگانی دانست و افزود: بسیاری از واحدهای سنگ‌بری ما با وجود دارا بودن خط فرآوری مجهز، صادرات انجام نمی دهند زیرا بازار خوبی در داخل دارند اما باید به این نکته توجه داشت که همیشه این روال ادامه نخواهد داشت.
پژوهشگر و تحلیلگر ارشد تولید و بازرگانی صنعت سنگ 97 درصد صادرات سنگ ایران را به کشورهای همسایه بیان و تصریح کرد: این در حالی است که از این میزان 70 درصد صادرات به عراق انجام میشد که به دلیل ورود ترکیه به بازار عراق این میزان با کاهش شدید مواجه شده است.
حاج سیدجوادی پایین بودن قیمت سنگ صادراتی ایران به ترکیه را نیز معضل دیگر این صنعت دانست و گفت: در صورت بالا نگه داشتن قیمت سنگ ایران در ترکیه می توان از نفوذ سیاست این کشور در صادرات سنگ ایران جلوگیری کرد.
وی تاکید کرد تمامی این نقاط ضعف مربوط به بخش بازرگانی بوده که سعی می کنیم این موارد را در این سلسله نشست‌ها برطرف کنیم.

 
آلبوم تصاویر طرحی نو برای ارتقاء صادرات سنگ ایران