تاریخ : سه شنبه 21 تير 1401
کد 5434

در جلسه کمیسیون گردشگری تاکید شد

رویدادهای گردشگری اصفهان نمایشی از همدلی و هم‌افزایی کلیه ذینفعان گردشگری باشد

در دوازدهمین جلسه کمیسیون گردشگری، صنایع دستی و فرش اتاق بازرگانی اصفهان بر ضرورت همدلی و هم‌افزایی دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برای هر چه بهتر برگزار شدن رویدادهای گردشگری و صنایع دستی اصفهان تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان علی کرباسی زاده مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با بیان اینکه طی جلساتی متعدد مسایل مبتلا‌به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور کارشناسان و اصناف مرتبط با این حوزه‌ها به منظور طرح در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان بررسی شده است، افزود: طرح حامیان آثارتاریخی، تعطیلات دو روز در هفته، ایجاد دبیرخانه دایمی صنایع دستی، فرش و گز از جمله پیشنهادات بخش خصوصی به منظور رونق صنعت گردشگری اصفهان می‌باشد.
وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه تخصصی صنایع دستی، گردشگری و هتلداری در مهرماه بر ضرورت همکاری کلیه دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی مرتبط با این حوزه‌ها با این نمایشگاه تاکید و تصریح کرد: کمک کنید که نمایشگاه مذکور، نمایشی از همدلی و هم‌افزایی کلیه ذینفعان گردشگری در اصفهان باشد.
ایجاد ساز و کار رونق گردشگری اصفهان از طریق مصوبات شورای گفت‌و‌گو
در ادامه روح الله میرزاامیری مدیر امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به شأن تقنینی مصوبات شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی و لازم الاجرا بودن  آن گفت: با توجه به محدودیت‌های وزارت میراث فرهنگی در بحث مرمت آثار تاریخی به ویژه آثار تاریخی فاخر، با هدف فعال کردن بخش خصوصی در زمینه میراث فرهنگی، پیشنهاد واگذاری مرمت آثار نفیس به شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ ملی در بازه زمانی چند ساله به شرط بهره‌مندی آنها از مواهب بهره‌برداری تبلیغاتی به صورت انحصاری مطرح شد.
وی ضمن تشریح ساز و کارهای پیشنهادی این طرح بررسی موضوع تعطیلات دو روز در هفته در ابعاد ملی با ادله توسعه اقتصاد گردشگری همچنین پیگیری موضوع در سطح استانی و ایجاد دبیرخانه دایمی صنایع دستی، فرش و گز به منظور احصاء، رصد و بررسی منظم مسایل و مشکلات مربوط به این سه حوزه را از دیگر موارد پیشنهادی به شورای گفت‌و‌گو عنوان کرد.
میرزاامیری ایجاد ساز و کار حل معضل قاچاق نقره خام از طریق همکاری اتاق با دستگاه‌های متناظر در زمینه طرح توجیهی حجم معاملات داخلی و بین‌المللی نقره و مصنوعات آن، برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی برای ارزیابان صنایع دستی در گمرک همچنین کلاس‌های آموزشی در خصوص قوانین و مقررات گمرکی صنایع دستی برای تجار و فعالان اقتصادی، احصاء قوانین صادراتی کشورهای هدف صادراتی در حوزه صنایع دستی از سوی سازمان توسعه تجارت، ایجاد شرکت مدیریت صادرات تخصصی در زمینه صنایع دستی، احصاء قوانین و مقررات مربوط به صادرات سنگ‌های قیمتی، اجرای صددرصدی قانون بیمه‌های اجتماعی قالیبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنایع دستی شناسه دار، موضوعات مربوط به تعرفه آب و خدمات دفع فاضلاب هتل‌ها، ایجاد کمیته فنی صادرات محصولات صنایع دستی و راه اندازی لابراتوار عیارسنجی نقره و بررسی مشکلات مالیات و بیمه صنایع دستی را نیز از موارد پیشنهادی بخش خصوصی برای طرح در جلسه شورای گفت و گو عنوان کرد.
ضرورت همکاری همه دستگاه‌ها با دبیرخانه شهر خلاق صنایع دستی
در ادامه مصطفی نباتی نژاد رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان بر ضرورت تعامل حداکثری تمامی دستگاه‌های اجرایی استان و بخش خصوصی با دبیرخانه دایمی شهرخلاق صنایع دستی و درگیر شدن کلیه ذینفعان با این موضوع تاکید کرد و گفت: این ظرفیت باید با کمک سایر دستگاه‌ها توسعه یافته و تقویت شود.  
فرصت جام جهانی را از دست ندهید
مجدالدین تاج رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان نیز از آمادگی اتحادیه برای ارایه تخفیف ویژه صنایع دستی برای حمایت از افزایش تعطیلات پایان هفته خبر داد. همچنین خواستار تشکیل میز صادرات صنایع دستی در اصفهان شد.
 وی همچنین بر ضرورت ایجاد ساز و کار بهره‌مندی اصفهان از ظرفیت جام جهانی قطر در حوزه گردشگری و صنایع دستی تاکید کرد.
برگزاری دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی، گردشگری و هتلداری در اصفهان
ستارکیانپور فعال حوزه گردشگری نیز از برگزاری دوازدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع دستی، گردشگری و هتلداری از 7 تا 11 مهر در اصفهان خبر داد و گفت: برگزاری اولین اجلاس گردشگری کشورهای عضو پیمان شانگهای، نشست شورای جهانی آسیایی صنایع دستی، نشست خواهر خوانده‌های اصفهان و اولین نشست ملی کمیسیون‌های گردشگری و صنایع دستی اتاق‌های بازرگانی کشور از رویدادهای پیش‌بینی شده برای این نمایشگاه است.
وی گردشگری خلاق، سلامت، خوراک، شهری، هنری، تجاری و کشاورزی را از موضوعات این نمایشگاه عنوان کرد.
برگزاری اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران 29 تیر در اصفهان
در ادامه این جلسه علی میرجمالی دبیر اجرایی اولین جشنواره ملی قالی فاخر ایران از انجام داوری اولیه آثار ارسالی به این جشنواره خبر داد و گفت: در مرحله بعدی با حضور 7 داور ملی بخش دوم داوری آثار انجام خواهد شد.
وی افزود: از 229 قالی ارسالی به این جشنواره 13 اظهار از طرف مجموعه‌های حقوقی و مابقی مربوط به اشخاص حقیقی بوده است که آثار برگزیده در مجموعه سیتی سنتر در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.  
میرجمالی برگزاری رویدادهای آموزشی با هدف نگاهی نو به فرش دستباف و فراخوان فیلم‌های موبایلی را از برنامه‌های جنبی این رویداد معرفی کرد.
لازم به ذکر است اتاق بازرگانی اصفهان دبیرخانه دایمی این رویداد ملی است.   
به همت اتاق بازرگانی اصفهان اولین جشنواره ملی فیلم مستند کوتاه اصفهان شهر خلاق صنایع دستی برگزار می‌شود
سحر امینی دبیرکمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی نیز از برگزاری اولین جشنواره ملی فیلم مستند کوتاه اصفهان شهر خلاق صنایع دستی و پنجمین جشنواره ملی عکاسی با محوریت صنایع دستی توسط اتاق بازرگانی اصفهان در 30 تیرماه خبر داد و گفت: تاکنون در حدود 300 عکس در 130 رسته تخصصی در 6 محور صنایع دستی به این جشنواره ارسال شده و آثار منتخب در اتاق بازرگانی اصفهان در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

 
آلبوم تصاویر دوازدهمین جلسه کمیسیون گردشگری، صنایع دستی و فرش