تاریخ : سه شنبه 31 خرداد 1401
کد 5341

در دوازدهمین جلسه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان تاکید شد:

قیمت تعادلی تنها راه نجات اقتصاد کشور است

در دوازدهمین جلسه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان عنوان شد مداخله دولت در قیمت‌گذاری ریشه مشکلات اقتصادی کشور بوده و قیمت تعادلی نیز تنها راه نجات اقتصاد کشور است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در ابتدای این جلسه محمدرضا رجالی رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان بر ضرورت توجه به توسعه خدمات در شرایط بحرانی امروز که توسعه اشتغال مورد تاکید قرار گرفته تاکید کرد.
عضوهیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان شرایط حاکم بر اقتصاد کشور را ناشی از تصمیم گیری‌ها و سیاست‌های 50 سال گذشته دانست و تصریح نمود: متاسفانه دخالت مستقیم دولت در امور اقتصادی کشور دارای تبعات منفی زیادی بوده و این در حالی است که دولت تنها باید نقش داور داشته باشد.
رجالی افت سرمایه‌گذاری، کاهش قدرت خرید، افزایش رانت و فساد و افزایش تورم را از نتایج و تبعات دخالت دولت بر قیمت‌ها دانست و تاکید کرد: قیمت تعادلی مهم‌ترین ابزارپایداری اقتصادی بوده و زاییده یک بازار آزاد است.
رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان افزود: دولت هزینه غیرتعادلی بودن قیمت‌ها را با بودجه خود می‌پردازد و این امر موجب ایجاد بی‌انضباطی مالی در بودجه شده و این نتیجه‌ای جز قیمت‌های غیرواقعی و غیرتعادلی نداشته که منجر به رکود، تورم و شوک‌های قیمتی با فاصله کوتاه در اقتصاد خواهد شد.
رجالی تصریح کرد: در صورت تداوم دخالت دولت در قیمت‌گذاری در صورتی که توان پرداخت آن وجود نداشته باشد شوک‌های مستمر شالوده اقتصاد و اجتماع را نابود کرده و اتاق‌های بازرگانی به عنوان مشاورسه قوه تبعات منفی این وضعیت را هشدار می‌دهند.
مسیر تحقق افزایش ضریب نفوذ صنایع پیشرفته و دانش بنیان مبهم است
سید آرش امامی دبیر کمیسیون صنایع نیز کمبود شدید نقدینگی در تامین مواد اولیه، بالا بودن قیمت مواد اولیه و ورود مواد اولیه نامرغوب در بازار، بالا بودن قیمت ارز، افزایش بی‌رویه دستمزدها، کمبود مواد اولیه به دلیل افزایش قیمت دلار، واردات فلزات از روسیه و کمبود سفارش صنایع وابسته به خودروسازی‌ها را از مشکلات عمده دو ماهه اول سال‌جاری واحدهای صنعتی کشور عنوان کرد.
وی همچنین گفت: با وجود تاکید بر ضرورت افزایش ضریب نفوذ صنایع پیشرفته و دانش بنیان در بدنه صنعتی کشور راه‌های تحقق این مهم برای فعالان اقتصادی مبهم بوده زیرا بسیاری از برنامه‌های پیشران ارتقاء تولید دانش بنیان دارای هیچ آیین‌نامه و دستورالعملی نیست.
راه‌اندازی کارخانه احصاء نظام مسایل صنایع شیمیایی در اصفهان
در ادامه روح الله میرزامیری دبیرمنطقه ویژه علم و فناوری استان اصفهان ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص منطقه ویژه علم و فناوری گفت: مناطق ویژه علم و فناوری منظومه‌ای از امکانات علمی، صنعتی، تولیدی، آزمایشگاهی، تحقیقاتی، زیرساخت‌ها و محیط‌های ارتباطی، نهادها و موسسات و افراد و اطلاعات می‌باشد که با تکیه بر خلاقیت و نوآوری در یک گستره جغرافیایی و بر اساس یک نظام مدون و اهداف مشخص ایجاد شده است.
وی توسعه تولید، ثروت،رفاه ملی وایجاد جامعه دانایی محور را ثمره ایجاد این مناطق عنوان کرد.
مدیرواحد امورکمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان متمرکز بودن ساختار این منطقه به بخش خصوصی را یکی از ویژگی‌های مثبت منطقه علم و فناوری دانست.
میرزاامیری در ادامه سخنان خود از راه‌اندازی کارخانه احصاء نظام مسایل و حل مسایل صنایع تخصصی حوزه صنایع شیمیایی –پتروپالایشی در تیرماه به صورت پایلوت در اصفهان خبرداد.
هایتک یک متدولوژی و رفتار است
همچنین جمشید پرویزیان عضوهیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در ادامه به تحلیل موج چهارم فناوری پرداخت و گفت: نمی‌توان در اقتصادی لیبرال ولی در سیاست مرکزگرا بود. یعنی دولت نمی‌تواند قیمت‌ها را تعیین نکند ودر بقیه امور دخالت داشته باشد.
وی با بیان اینکه نظام دانشگاهی کشورمان آمریکایی، استانداردها و گرایش صنعتی‌مان آلمانی ولی واردتمان چینی است، بر ضرورت حل این تضادها تاکید نمود.
این مدرس دانشگاه افزود: هایتک یعنی صنعتی که با ریسک بالایی در حوزه تکنولوژی و ریسک کمی در مارکت مواجه است و در اینصورت لازم است کشورمان ابتدا ریسک تکنولوژی را کاهش داده و سپس به سمت صنایع هایتک گام بردارد.
پرویزیان تاکید کرد: می‌توانیم گوشه چشمی بر هایتک داشته باشیم ولی نمی‌توانیم کشور را به سمت ریسک هایتک ببریم.
وی با اشاره به وابستگی هایتک به اطلاعات گفت: این در حالی است که کشورمان قادر به تبادل اطلاعات با دیگر کشورهای جهان نیست.
پرویزیان با تاکید بر اینکه هیچ کشورتوسعه یافته‌ای با هایتک شروع نکرده است گفت: سه ابرقدرت بزرگ دنیا چین، ژاپن و آلمان از لوازم خانگی آغاز به کارکردند و در این دوران توجه به تکنولوژی از اهمیت زیادی برخوردار است. این در حالی است که آمریکا با وجود پیشتاز بودن در اتوماسیون این راه را در پیش نگرفت ولی ژاپن و آلمان به سرعت این مسیر را طی کردند و امروز ما به جای آمریکا، ژاپن و آلمان را در تکنولوژی پیشتاز می‌دانیم.  
عضو هیئت علمی دانشگاه، با تاکید بر اینکه هایتک یک متدولوژی و رفتار است، بحران کارگری کشورمان را یکی از موانع هایتک کردن صنایع دانست.
وی بحران کارگری را فقط منحصربه پرداخت حقوق کارگران ندانست و گفت: باید به بحران حقوق، بحران فرهنگ کار، وفاداری، دانش و کیفیت را نیز افزود.
پرویزیان در ادامه با اشاره به نحوه عملکرد فورد در جایگزینی کارگر با ماشین تصریح کرد: در این شرایط کارگری بیکار نشد بلکه از دست و پای خود دیگر استفاده نکرده و فکر خود را به کار گرفت. که در این صورت به دلیل بازدهی بیشتر و دریافت دستمزد بالاتروضعیت زندگی آنها نیز بسیار ارتقاء یافت.
پرویزیان افزود: با قوانین موجود کشورهزینه‌ای که کارفرما برای هرکارگر می‌پردازد حدود 2 تا 2.5 برابربیشتر از حقوق دریافتی آنها است.
این مدرس دانشگاه افزود: تکنولوژی باعث شده که به جای دست و پای کارگر از فکر او استفاده بهینه کنیم و در این صورت کارفرما و کارگر درآمد بالاتری نیز خواهند داشت.
وی دلیل پایین بودن قیمت در چین را اتوماسیون بالای این کشور دانست و گفت: برخی از کارخانجات چینی سالیانه 1میلیارد قطعه تولید می‌کنند و به دلیل اینکه با استفاده از اتوماسیون و عده کمی کارگر این اقدام را انجام می‌دهند، هزینه تمام شده کمی بر آنها تحمیل می‌شود.
وی رمز تحول اقتصادی در یک جامعه سنتی را واردات خط اتوماسیون و خرج ارزش افزوده آن به بخش آموزش دانست و اظهار داشت: برای تبدیل یک جامعه سنتی به جامعه‌ای مدرن با اقتصادی پویا 40سال زمان نیاز است و در این دوره باید منابع را به سرعت تبدیل به پول کرده و این پول را صرف بخش آموزش نمود تا نسل بعدی از آموزش، ارزش افزوده ایجاد کند.
عضوهیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در پایان سخنان خود شرط تحول صنایع کشورمان را کم کردن نقش کارگر در تولید و ارتقاء تولید و کیفیت محصولات با استفاده از تکنولوژی عنوان کرد.

 
آلبوم تصاویر دوازدهمین جلسه کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی اصفهان