تاریخ : پنجشنبه 26 خرداد 1401
کد 5333

درنشست مدیران و صاحب نظران شهرستان اصفهان با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید شد:

بسیاری از مشکلات ناشی از عدم اعتماد به بخش خصوصی است

درنشست مدیران و صاحب نظران شهرستان اصفهان با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید شد بسیاری از مشکلات صنعت گردشگری ناشی از عدم اعتماد به بخش خصوصی است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان نشست مدیران و صاحب نظران شهرستان اصفهان با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد. در این نشست عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صنایع دستی را نقطه قوت اصفهان دانست و گفت: صنایع دستی بدون اصفهان هیچ شناسنامه ای ندارد.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت جهادی بدون اجتهاد مدیریتی ارزشی ندارد، افزود: مدیران بایستی با فهم درست از مطالب ارایه شده در جلسات بتوانند در اسرع وقت راه حل لازم برای رفع بحران را شناسایی و در جهت حل مسایل اقدام کنند.
ضرغامی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات درون استان‌ها در خود منطقه قابل رفع می‌باشد تصریح کرد: درخواست بسیاری از فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از دولت، رفع موانع پیش روی فعالیت‌ها بوده و هیچ اعتباری برای اجرای پروژه‌های خود نیاز ندارند. بنابراین لازم است در سیستم اقتصادی استان‌ها افرادی تحت عنوان مباشر برای رفع موانع پیش پای این افراد تربیت و به خدمت گرفته شوند تا فعال اقتصادی به جای صرف وقت برای امور اداری مربوطه اعم از دریافت تسهیلات و مجوزات لازم تمامی تمرکز خود را صرف اجرای پروژه موردنظر نماید.  
وی در ادامه با تاکید بر اینکه تملک بلای جان مردم شده است به مسئولین دستگاه‌های اجرایی توصیه کرد با در نظرگرفتن زمین‌های معوض ، بسیاری از موانع پروژه‌های اصفهان از جمله شهرک حصه قابل رفع بوده و باید به این موضوع توجه ویژه شود.
ضرورت تجدیدنظر در اعتبارات حوزه میراث فرهنگی اصفهان
فرماندار اصفهان نیز انجام سفرهای استانی رئیس جمهور و هیات دولت را مصداق عملیاتی شدن شعار «دولت مردمی؛ ایران قوی» دانست و سفرهای استانی رئیس جمهور در سال اول فعالیت را اقدامی فاخر و ویژه خواند.
محمدعلی احمدی دلیل مشکلات کنونی استان اصفهان را عدم استفاده صحیح از ظرفیت‌های موجود و ضعف مدیریتی در ادوار مختلف دانست و خواستار ایجاد عزم جدی و عاجل در حوزه‌های آب، آلودگی هوا، فرونشست، تجدید نظر در اعتبار در نظرگرفته شده برای گردشگری اصفهان و توجه به حمل و نقل شهرک‌ها و روستاهای حاشیه اصفهان شد.
به بخش خصوصی اعتماد کنید
علی کرباسی زاده مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست ضمن تاکید بر این نکته که گردشگری محور توسعه پایدار است بسیاری از مشکلات امروز کشور در حوزه گردشگری را ناشی از عدم اعتماد به بخش خصوصی دانست و خواستار عبرت گرفتن از گذشته و اصلاح این رویه شد.
وی ایجاد سازمان مدیریت مقصد با تصدیگری اصناف و ذینفعان بخش خصوصی مرتبط، در نظر گرفتن برنامه اقدام در راستای ارتقاءشاخص‌های رقابت‌پذیری جهانی در حوزه گردشگری ، طراحی و تدوین تقویم گردشگری ملی با برش‌های استان‌ها و شهرستان‌ها، برنامه‌ریزی و  اصلاح قانون در خصوص تعطیلات آخرهفته و  در قالب ساماندهی تعطیلات نوروزی و تابستانی و توزیع آن در فصول ، برنامه‌ریزی موثر و تبلیغات گسترده در رسانه‌های ملی در راستای ارتقاء گردشگری داخلی، پیش‌بینی تبلیغات و برندینگ و بازار یابی در رسانه‌های موثر بین‌المللی، طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری و برنامه جامع جذب و بازاریابی سرمایه‌گذاران ملی و بین‌المللی، طراحی برنامه جامع اسپانسری برند‌های تجاری کشور از آثار تاریخی و فرهنگی وحمایت و نگهداری از آنها و در مقابل  بهره‌برداری تبلیغاتی، ایجاد ستاد احیای گردشگری در راستای مدیریت بحران‌های ایجاد در صنعت گردشگری، برقراری تفاهم نامه همکاری بین وزارت امورخارجه و وزارت میراث فرهنگی در راستای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت دفاتر نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج کشور و اماکن متعلقه به دستگاه‌های مرتبط با کشور، بهره‌برداری از ظرفیت کم نظیر سیستم درمانی و پزشکی کشور در قالب گردشگری سلامت با تمرکز کمیته‌ها،کمیسیون‌ها ،کارگروه‌ها،میزها و غیره در یک نهاد متمرکز با تولی‌گری بخش خصوصی، دولت برنامه ریزی میزبانی یکصد هزار نفراز جامعه هدف برای سفر به اصفهان و میزبانی اصفهان با حداکثر ظرفیت در راستای ارتقا اقتصاد گردشگری با در نظر گرفتن انتفاع کلیه فعالان زنجیره گردشگری در جهت الگو برداری سایر استانها مطابق با مصوبه طرح کارت سفر ویژه کارکنان و اختصاص محلی به مساحت حداقل دو هزار متر مربع به منظور ایجاد خانه نوآوری و استارتاپ استودیو ویژه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری را از مهم‌ترین پیشنهادات و درخواست‌های فعالان بخش‌خصوصی حوزه گردشگری برای رونق بیش از پیش صنعت گردشگری در استان اصفهان بیان کرد.
تاثیر دو قانون بر بیکاری عده زیادی از فعالان حوزه صنایع دستی
در ادامه این نشست نیز عباس شیردل رئیس اتحادیه صنایع دستی اصفهان خواستار بازنگری در قانون پیمان‌سپاري ارزی و قانون الزام اخذ مجوز بانک مرکزی برای صادرات مصنوعات طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی شد و این قوانین را از مهم‌ترین دلایل بیکاری هنرمندان صنایع دستی کشور دانست.
احیای زاینده رود مطالبه جمعی مردم اصفهان از رئیس جمهور
همچنین جمعی از نمایندگان مجلس، روسای شورای شهر، ائمه جمعه و بخشداران استان اصفهان ضمن بیان مسایل و مشکلات استان، خواستار توجه جدی دولت به بحران آب زاینده رود و موضوع فرونشست زمین شدند.

 
آلبوم تصاویر نشست مدیران و صاحب نظران شهرستان اصفهان با وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری