تاریخ : پنجشنبه 26 خرداد 1401
کد 5332

با حضور معاون طرح‌ریزی قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی؛

چشم‌انداز، مأموریت‌ها، اهداف و وظایف مرکز نوآوری امنیت غذایی، آب و انرژی تشریح شد

معاون طرح‌ریزی قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی در نشستی با کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در جریان چشم‌انداز، مأموریت‌ها، اهداف و وظایف مرکز نوآوری امنیت غذایی، آب و انرژی اصفهان قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمد صادقی رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان ضمن تشکر از حضورمعاون طرح ریزی قرارگاه تحول وزادت جهاد کشاورزی به عنوان مسئولی باسواد و آگاه به مشکلات فعالان حوزه کشاورزی در این نشست  اظهار داشت: حضور جنابعالی در نشست بارقه امیدی برای رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان حوزه امنیت غذایی است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد:برای رفع مشکلات مربوط به آب باید یکصدا و همدل باشیم، چون مشکل یک نقطه از کشور ، مشکل تمام کشور است.
وی افزود: نمی‌توان مشکلات عدیده امروز شرق اصفهان را به گردن خشکسالی انداخت و این معضلات ناشی از بی‌تدبیری و سوء مدیریت است، چون برخی کشورهای همسایه با میزان بارندگی بسیار کمتر از کشورمان در این زمینه بهتر از ما عمل کرده‌اند و امیدوارم با اجرای موفق پروژه‌های مشترک کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان و هیات مدیره انجمن دانش بنیان ، مربوط به کشاورزی و آب در اصفهان الگویی برای تمام کشور باشیم.
ضریب نفوذ اندک علم و فناوری در کشاورزی ایران
محمدهادی اسلامی، معاون طرح‌ریزی قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی نیز با تأکید بر تلاش برای عبور از امنیت غذایی به اقتدار غذایی در کشور گفت: هماهنگی، سیاست‌گذاری و حمایت از اکوسیستم دانش‌بنیان کشاورزی برای افزایش نفوذ علم و فناوری در بخش کشاورزی از جمله اهداف قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی است.
وی با بیان اینکه هم‌اکنون ضریب نفوذ علم و فناوری در کشاورزی ایران تنها 4 درصد است، افزود: این در حالی است که کشاورزی مزیت عمده کشورمان در طول تاریخ بوده است.
اسلامی با اشاره به میزان بالای ضایعات محصولات کشاورزی در کشور ادامه داد: کشاورزی ایران در بخش ترویج با مشکل اساسی روبه‌رو است و باید در حوزه دانش سرمایه‌گذاری شود. باید کاری کنیم که کشاورز بودن جذابیت پیدا کند و این امر با استفاده از علم و دانش امکان‌پذیر است.
معاون طرح‌ریزی قرارگاه تحول، نوآوری و پیشرفت وزارت جهاد کشاورزی با اعلام حمایت از فعالیت مرکز نوآوری امنیت غذایی، آب و انرژی در اصفهان گفت: با وجود تمام فراز و نشیب‌های قانونی و موانع موجود مانند تحریم‌ها، ظرفیت خوبی در بخش دانش‌بنیان کشور به وجود آمده که این مسیر باید ادامه یابد.
تشکیل مرکز نوآوری امنیت غذایی، آب و انرژی در اصفهان
مازیار مومنی، مشاور کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان نیز در این نشست ضمن ارائه توضیحاتی درباره فعالیت‌‌های مرکز نوآوری امنیت غذایی، آب و انرژی اظهار داشت: طبق سند مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران چاره‌ای جز کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی نداریم.
وی با اشاره به نقش نوآوری و دانش در کاهش مصرف آب و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی افزود: در گذشته تفاهم‌نامه‌ای با عنوان سند بهره‌وری آب کشاورزی میان وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی اصفهان منعقد شده و اخیراً نیز دفتر مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران در اصفهان افتتاح شد. زاینده‌رود تنها رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران است و حیات این بخش از کشور وابسته به آن است و اهمیت این موضوع دلیل افتتاح این دفتر در اصفهان بود.
مومنی با اشاره به پروژه ملی هوشمندسازی اطلاعات بهره‌برداران حوزه کشاورزی و پروژه ملی بورس اکولوژیک ادامه داد: ایجاد و بهره‌برداری از سامانه‌هایی برای رفع نیازهای حوزه کشاورزی و توانمندسازی آنها با ایجاد بسترهای نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و قانونی هدف پروژه ملی هوشمندسازی اطلاعات بهره‌برداران حوزه کشاورزی است که در هفت فاز تعریف شده و تاکنون چهار فاز آن اجرا شده است. همچنین در پروژه ملی بورس اکولوژیک قیمت‌گذاری محصولات بر اساس عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد.
مشاور کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه با اشاره به  مأموریت‌ها، اهداف و وظایف مرکز نوآوری امنیت غذایی، آب و انرژی گفت: تحقق امنیت غذایی، انرژی و آب با استفاده از نوآوری و فناوری چشم‌انداز این مرکز خواهد بود. شهرک علمی تحقیقاتی، معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان و اتاق بازرگانی اصفهان همکاران این مرکز هستند.
محسن ضیایی، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان نیز با اشاره به بهره‌گیری از سامانه‌های هوشمند در حوزه حمل‌ونقل و توزیع محصولاتی مانند آرد و نان در استان بیان کرد: با بهره‌گیری درست از این سامانه‌ها هم‌اکنون کمترین سرانه مصرف آرد کشور مربوط به اصفهان است.
وی همچنین از همراهی این اداره‌کل برای تبدیل سیلوی شهید خرازی به مرکز نوآوری امنیت غذایی، آب و انرژی خبر داد.
همچنین اکبر پیرستانی، معاون فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی از پایان‌نامه‌محوری به سویی حرکت کرده که با احصای موضوعات کاربردی و مشکلات صنعت به معضلات اساسی استان می‌پردازد که امنیت غذایی و آب از جمله موضوعات اصلی در دستور کار است.
وی با اشاره به تعامل با کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان و انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان، اعلام آمادگی کرد دانشگاه آزاد اصفهان با استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات خود به تحقق اهداف مرکز نوآوری امنیت غذایی، آب و انرژی کمک کند.
سیدمهدی حجازی، معاون پشتیبانی فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان نیز ضمن معرفی این شهرک و قسمت‌های گوناگون آن گفت: اهداف و وظایف مرکز نوآوری امنیت غذایی، آب و انرژی کاملاً در راستای سیاست‌ها و مأموریت‌های شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان است و آمادگی داریم در حوزه نرم‌افزاری به این مرکز کمک کرده و استارتاپ‌هایی که در این مرکز مستقر می‌شوند از حمایت مالی، آموزشی و مشاوره‌ای ما برخوردار خواهند شد.
در ادامه مرجان نکوخو، رئیس گروه توسعه پایدار و امور فناوری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان کرد: خوشبختانه استان اصفهان در حوزه تولید محصولات سالم و گواهی‌شده در جایگاه نخست کشور قرار دارد و قطعاً در حوزه دانش‌بنیان نیز حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت. پیگیری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سازمان جهاد کشاورزی استان اخیراً به این گروه محول شده و تمام عزم خود را در این راستا به‌کار می‌گیریم.

 
آلبوم تصاویر چشم‌انداز، مأموریت‌ها، اهداف و وظایف مرکز نوآوری امنیت غذایی، آب و انرژی تشریح شد