تاریخ : چهارشنبه 25 خرداد 1401
کد 5323

دفتر مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران در اصفهان افتتاح شد

دفتر مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران در اصفهان و پروژه‌های دفتر منطقه‌ای مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب شعبه اصفهان در سیزدهمین جلسه کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان افتتاح و رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، محمد صادقی رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه با بیان اینکه حیات تک‌تک ما و نسل آینده به آب بستگی دارد، اظهار داشت: متأسفانه وضعیت آب در کشور و اصفهان با برخی بی‌تدبیری‌ها به نقطه فعلی رسیده و امیدوارم بتوانیم با مشارکت تمام ذی‌نفعان این چالش‌های آبی را رفع کنیم تا مشکلاتی که میان استان‌ها به وجود آمده برطرف شود.
وی با بیان اینکه در کشور در زمینه مدیریت آب تنها شعار داده شده است، افزود: امیدوارم بتوانیم در کنار یکدیگر و صادقانه در جهت رفع مشکل آب گام برداشته و ایرانی آباد داشته باشیم و ما تأکیدی بر اصفهان نداریم، چون مشکل هر نقطه از کشور مشکل تمام ایران است.
صادقی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک با قرارگاه آب استانداری اصفهان در آینده نزدیک گفت: امیدوارم افتتاح مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران در اصفهان شروعی برای رفع مشکلات آب از اصفهان باشد. جا دارد از اعضای هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و اصفهان برای حمایت و همراهی با این طرح تشکر کنم و امیدوارم این همکاری ادامه داشته باشد.
راه برون‌رفت از مشکلات آب رسیدن به گفتمان ملی است
عباس کشاورز، معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران نیز ضمن ارائه کلیاتی از معرفی این مرکز و برخی دستاوردهای مهم آن گفت: هم‌اکنون کشور با دو چالش اساسی اشتغال و آب مواجه است که امیدواریم با مدیریت صحیح به بحران تبدیل نشود.
وی با اشاره به تغییر حجم رواناب‌های سطحی در کشور نسبت به میزان بارندگی افزود: طبق آمار وزارت نیرو میزان رواناب‌های سطحی از سال 1347 تا 1395 از حدود 100 میلیارد مترمکعب به 49 میلیارد مترمکعب رسیده است. هرچند در این بازه زمانی میزان بارندگی نیز کاهش یافته اما از دهه 70 به بعد این دو شاخص فاصله زیاد و معنی‌داری از یکدیگر پیدا کرده‌‌اند و روز به روز بر این فاصله افزوده می‌شود. این فاصله حتی در حوضه‌های پربارش کشور که با افزایش میزان بارندگی مواجه بوده‌ایم نیز اتفاق افتاده که دلیل آن بی‌تدبیری، کم‌‌اطلاعی و زیاده‌خواهی در برداشت از منابع آب است، چون گمان می‌کنیم هرچه آب در طبیعت وجود دارد باید صرف اقتصاد و فعالیت‌های بشری شود؛ این در حالی است که در دنیا بیش از 60 سال است به این نتیجه رسیده‌اند که 50 درصد آب در هر حوضه متعلق به طبیعت است.
کشاورز با بیان اینکه نقش تغییر اقلیم در فاجعه آبی در ایران تنها 18 درصد است، ادامه داد: بنابراین نباید بحران آب در کشور را به گردن تغییر اقلیم انداخت.
معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران با اشاره به افزایش سرسام‌آور حفر چاه در کشور و رسیدن به بیلان منفی آبی تصریح کرد: این روند ابتدا تأثیر خود را در حوزه کشاورزی نشان می‌دهد اما خاکی که آب خود را از دست می‌دهد، در نهایت به پدیده فرونشست منجر می‌شود.
وی با اشاره به تدوین سند افزایش بهره‌وری آب در کشاورزی و برنامه 10 ساله نجات کشاورزی و آب بیان کرد: تنها راهی که برای ما باقی مانده عمل به این برنامه است. طبق این برنامه تولیدات کشاورزی کشور می‌تواند افزایش یابد اما آب مصرفی در این بخش باید کاهش یابد و مابقی باید به محیط زیست، شرب و صنعت اختصاص یابد. در واقع نیاز به سیستم‌های کشتی داریم که آب کمتری مصرف کند، با آب دارای کیفیت پایین سازگار باشد و از بارش باران و آب جمع‌آوری‌شده در ماه‌های پاییز و زمستان استفاده کند.
کشاورز با اشاره به پیشنهاد 8 تبصره برای آب و 14 تبصره برای کشاورزی در برنامه پنج ساله هفتم توسعه کشور گفت: روشی که دولت برای تعادل‌بخشی در حوزه آب پیش گرفته نتیجه‌ای ندارد و راه برون‌رفت از مشکلات آب رسیدن به یک گفتمان ملی است.
لزوم هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری در حوزه آب
مهرداد مرادمند، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه سهم کشاورزی استان از مصرف آب در سال‌های اخیر کاهش یافته، گفت: عمده مشکلات زاینده‌رود از حدود سال‌های 78 و 79 آغاز شد و همچنان ادامه دارد. متأسفانه در این سال‌ها کشاورزی که بیشتر در پایین‌دست جریان داشت به بالادست منتقل شده و اراضی با کاربری مرتع به باغ تبدیل شده است.
وی با اشاره به دخالت افراد غیرمتخصص در حوزه آب ادامه داد: این موضوع موجب دامن زدن به اختلافات شده در حالی که می‌توان با هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری گام‌های موثری در راستای رفع مشکل آب در کشور برداشت.
پروژه‌های شاخص دفتر منطقه‌ای مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب شعبه اصفهان
همچنین مازیار مومنی، مشاور کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان، دفتر منطقه‌ای مرکز مطالعات راهبردی کشاورزی و آب ایران شعبه اصفهان را نماینده اصلی بخش خصوصی و مرجع مورد وثوق و تصمیم‌ساز در حوزه آب استان اصفهان بالاخص زاینده‌رود و مولفه‌های مرتبط با آن از جمله کشاورزی و صنعت دانست.
وی افزود: این مرکز با فراهم‌آوری اطلاعات و تحلیل‌های دقیق پشتیبان تصمیم‌گیری موثر و جریان‌سازی اثربخش، اکوسیستم کشاورزی، صنعتی، شهری و روستایی استان را بهینه، متوازن، پایدار و تاب‌آور می‌سازد.
مومنی پروژه ملی هوشمندسازی اطلاعات بهره‌برداران حوزه کشاورزی، پروژه ملی بورس اکولوژیک و پروژه تحلیل استراتژیک اکوسیستم کشاورزی استان اصفهان را سه پروژه اصلی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران در اصفهان دانست و توضیحاتی درباره جزئیات هر یک ارائه داد.
همگرایی؛ لازمه نجات زاینده‌رود
در ادامه محمد کوشافر، رئیس مرکز تحقیقاتی مطالعات آب در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان اظهار داشت: واگرایی شامل اختلاف، درگیری و تقابل در جامعه است که در نهایت به بی‌اعتمادی در سطوح اجتماعی، تفرقه و از بین رفتن امید در جامعه منجر می‌شود. مشکلات آب می‌تواند یکی از عوامل واگرایی اجتماعی باشد.
وی با بیان اینکه نشانه‌های واگرایی درباره زاینده‌رود قابل مشاهده است، تصریح کرد: رنجی که مردم اصفهان از پدیده فرونشست دارند یکی از نشانه‌های شکست روحی است و مباحثی که گاهی مطرح می‌شود نشانه شکست اخلاقی و انسانی است؛ در حالی که درد یک نقطه از کشور درد تمام کشور است.
کوشافر با بیان اینکه برای احیای زاینده‌رود به هویت مشترک جمعی نیاز داریم، گفت: همچنان فرصت کوتاهی در اختیار داریم که واگرایی را به همگرایی تبدیل کنیم، چون هرچه زمان بیشتری بگذرد این واگرایی بیشتر می‌شود.
چالش‌های منابع آب در حوضه آبریز زاینده‌رود
محسن سعادت، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز با بیان اینکه 93 درصد حوضه آبریز زاینده‌رود در استان اصفهان و 7 درصد آن در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است، گفت: از سال 1327 تاکنون طرح‌های گوناگونی برای اضافه کردن آب به این حوضه اجرا شده اما این حوضه همچنان با مشکل آب مواجه است؛ بنابراین به‌جای انتقال آب باید به‌دنبال مدیریت آب و افزایش بهره‌وری به‌خصوص در بخش کشاورزی باشیم.
وی افزود: نداشتن برنامه‌ریزی مناسب مبتنی بر آمایش سرزمین، ضعف‌های مدیریتی، عدم توجه به اقتصاد آب، اشکالات قوانین و مقررات و عدم وجود اطلاعات دقیق از جمله عوامل دخیل در مشکلات آب است.  
در ادامه این جلسه روسای کمیته‌های تولیدات کشاورزی و صنایع مرتبط و اقتصاد کشاورزی، توانمندسازی و توسعه پایدار کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان به ارائه گزارش عملکرد این کمیته‌ها در سال جاری پرداختند.
در پایان نیز از دفتر مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران در اصفهان به مدیریت رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان و دبیری مدیر واحد پژوهش و بررسی‌های اقتصادی ، با حضور معاون پژوهشی مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران و دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان رونمایی شد.

 
آلبوم تصاویر دفتر مرکز ملی مطالعات راهبردی کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران در اصفهان افتتاح شد