تاریخ : يکشنبه 22 خرداد 1401
کد 5303

در نشست کارگروه توسعه صادرات استان در اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد؛

میزان صادرات محصولات کشاورزی استان با توانمندی‌های اصفهان در این عرصه تناسب ندارد

اولین نشست کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان در سال 1401 به بررسی موانع صادراتی استان در سال‌جاری به‌خصوص در حوزه محصولات کشاورزی اختصاص داشت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیررضا نقش، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان در این نشست با اشاره به اهمیت برگزاری جلسات کارگروه توسعه صادرات استان اصفهان و لزوم تدوین تقویم سالیانه برای آن اظهار داشت: استان اصفهان قابلیت‌ بالایی در حوزه صادرات دارد و اقدامات خوبی نیز در حوزه پیشران‌های نه گانه اقتصاد استان در حال انجام است که بسیاری از آنها مربوطه به حوزه صادرات می باشد.
وی با بیان اینکه برای هموار کردن صادرات محصولات کشاورزی استان باید به توسعه صنایع تبدیلی و حوزه بسته‌بندی نیز توجه کنیم، افزود: در این حوزه می‌توان هر بار با تمرکز بر یک محصول یک پروژه تعریف کرد و در نهایت به یک مدل رسید.
رسول کوهستانی، مدیرکل گمرکات استان اصفهان نیز با اشاره به میزان صادرات استان گفت: صادرات استان اصفهان در دو ماهه نخست سال جاری 179 میلیون و 500 هزار دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی 16 درصد و از نظر ارزش 12 درصد کاهش یافته است.
وی کاهش صادرات شرکت‌های فولاد مبارکه و ذوب‌آهن را دلیل کاهش صادرات استان دانست و ادامه داد: دلیل این مشکل به بخشنامه‌های عوارضی محصولات معدنی برمی‌گردد که پس از دو ماه نیز حذف شد و نتیجه‌ای جز کاهش صادرات استان نداشت. با این حال آهن، چدن و فولاد 42 درصد صادرات استان در این مدت را تشکیل می‌دهد و 17 درصد نیز به محصولات پتروشیمی و 11 درصد نیز به محصولات لبنی اختصاص دارد.
کوهستانی با اشاره به صادرات 335 قلم کالا از استان اصفهان به 62 کشور دنیا گفت: میزان واردات به استان در دو ماهه نخست سال جاری حدود 96 میلیون دلار شامل 336 قلم از 36 کشور دنیا بود که تفاوت چندانی با سال گذشته نداشت.
احسان شهیر، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری اصفهان نیز با اشاره به توانمندی‌های ویژه استان اصفهان در عرصه کشاورزی اظهار داشت: تمام بخش‌های مرتبط باید برنامه خود برای کمک به تسهیل محصولات کشاورزی را تدوین و اجرا کنند.
امید شریفی، سرپرست معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان نیز با بیان اینکه در حوزه کشاورزی در کشورمان تمرکز بر بخش تولید است و به فرآیندهای پیش و پس از تولید توجه کمتری شده، ضمن تاکید بر تدوین سند آمایش سرزمینی استان افزود: نقشه راه استراتژیک توسعه بخش کشاورزی در قالب همین سند تدوین شد که محور اصلی آن صادرات و بازار است. توسعه صادرات بخش کشاورزی استان الزاماتی دارد که بخشی از آن به هم‌نوایی تمام دستگاه‌های متولی و ثبات در سیاست‌ها برمی‌گردد.
شریفی با اشاره به مزیت‌های استان در حوزه بازرگانی بیان کرد: تولید نهال و پایه‌های پیوندی و رویشی و محصولات گلخانه‌ای از جمله مزیت‌های استان در حوزه کشاورزی است که باید به مزیت‌های صادراتی تبدیل شود.
همچنین روح‌الله میرزاامیری، مدیر واحد امور کمیسیون‌های اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به مصوبه شورای گفت‌وگو و کارگروه توسعه صادرات استان درباره استخراج مدل اجرایی برای تولید و صادرات محصول فلفل دلمه به‌صورت آزمایشی و تسری آن به سایر محصولات گلخانه‌ای و کشاورزی بیان کرد: نتیجه ده‌ها جلسه با فعالان این حوزه تهیه یک مدل بوده که اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی محور اجرای آن خواهد بود.
علیرضا جاوری، مشاور کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: طی یک پژوهش به 44 کلان‌مسئله درباره صادرات محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه رسیدیم. عدم شناسنامه‌دار بودن محصولات کشاورزی گلخانه‌ای و عدم وجود نهاد تنظیم‌گر در زنجیره تولید تا صادرات محصولات کشاورزی دو مشکل اساسی در این حوزه بود که برای آن چاره‌اندیشی شد.
در ادامه سیدصادق علامه، سرپرست شتاب‌دهنده تجارت بردار اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه تأکید بر صادرات بدون پایداری در زنجیره تأمین و قوانین امکان‌پذیر نیست، اظهار داشت: با این حال تیم‌های صادراتی که تحقیقات بازار را به‌خوبی انجام داده و کشور-کالا را به‌خوبی بررسی می‌کنند می‌توانند در حوزه تأمین به بخش شناسنامه‌داری متصل شده و صادرات را به‌خوبی به پیش ببرند.
وی افزود: این آمادگی را داریم که با توجه به ظرفیت‌های استان در حوزه کشاورزی، تیم‌های شرکت‌کننده در شتاب‌دهنده تجارت را به فعالیت در این حوزه‌ها هدایت کنیم.
در ادامه این جلسه، چگونگی برگزاری نمایشگاه فناوری اصفهان با حضور نماینده شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان بررسی شد.

 
آلبوم تصاویر نشست کارگروه توسعه صادرات استان