تاریخ : چهارشنبه 11 خرداد 1401
کد 5271

درنشست بررسی تبعات ناشی از حذف ارز ترجیحی بر صنعت دام و طیور تاکید شد:

ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان گوشت شترمرغ استان اصفهان

درنشست بررسی تبعات ناشی از حذف ارز ترجیحی بر صنعت دام و طیور بر ضرورت حمایت دولت از تولیدکنندگان گوشت شترمرغ استان اصفهان و ایجاد زنجیره تولید در این صنعت تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با حضور فعالان صنعت دام و طیور و نمایندگانی از جهادکشاورزی، استانداری، اقتصاد و دارایی و دامپزشکی استان، اقدام به برگزاری نشستی نمود.
در ابتدای این نشست محمدصادقی رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان ارز 4200 تومانی را سم مهلکی برای اقتصاد کشور دانست و گفت: اگر چه حذف این ارز اقدام شایسته‌ای است ولی فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای حذف آن، مشکلات زیادی را برای فعالان اقتصادی به ویژه بخش کشاورزی و دامداری کشور ایجاد کرده است.
وی با توجه به اهمیت مبحث امنیت غذایی کشور خواستار توجه جدی مسئولین به پیگیری مشکلات فعالان صنعت دام و طیور و کشاورزی ناشی از حذف ارز ترجیحی شد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان در ادامه ضمن ضرورت پیگیری امور مربوط به صاحبان کسب و کار به صورت صنفی و جمعی، کوچک شدن بدنه دولت را تنها راه شکوفایی بخش خصوصی کشور دانست.
همچنین حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان، اغناء افکار عمومی برای تغییر در اقتصاد کشور، فراوانی کالا و حفظ قیمت‌ها را آسان‌ترین مرحله از جراحی اقتصادی کشور دانست و بر ضرورت در نظرگرفتن تمهیدات و راهکارهایی برای جلوگیری از بروز مشکلات ناشی از این طرح برای تولیدکنندگان از سوی دولت تاکید کرد.
وی افزود: پیش‌بینی ما این است که اجرای طرح حذف ارز ترجیحی در بلند مدت موجب افزایش سرانه مصرف گوشت شترمرغ در سبد غذایی خانوار خواهد شد.
ایراندوست همچنین بر ضرورت همراهی دولت و بخش خصوصی در این جراحی بزرگ اقتصادی تاکید و تصریح کرد: سازمان جهادکشاورزی استان با توجه به وجود تعداد قابل توجهی از واحد‌های پرورش شترمرغ در استان و پیشتازی استان در تولید گوشت شترمرغ و رتبه اول استان در بسیاری از تولیدات دامی به دنبال جذب اعتبار بیشتر برای کمک به دامداران است.
در ادامه این نشست کرامت جهانگرد رییس اسبق اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، توزیع ناعادلانه ثروت، قاچاق، کسری بودجه دولت و خلق بی رویه پول را از دلایل اجرای طرح جراحی اقتصاد کشور بیان و تصریح کرد: در حالیکه هر یک از بخش‌های اقتصاد کشور باید نسبت به میزان سهم خود در اقتصاد کشور، از این طرح متاثر شوند، اما متاسفانه حذف ارز ترجیحی نه تنها بخش کشاورزی بلکه دامداری را به دلیل تاثیر در افزایش قیمت نهاده‌های دامی به شدت تحت تاثیر قرار داده و لازم است دولت از تولیدکنندگان این بخش حمایت کند.
در ادامه جلسه تولیدکنندگان شترمرغ استان خواستار حمایت جدی دولت از تولیدکنندگان گوشت شترمرغ و در نظر گرفتن دوره تنفس برای صاحبان کسب و کار به منظور همراهی با این طرح اقتصادی شدند. پرداخت نهاده‌های معوق این صنف، ضرورت پرداخت یارانه حوزه تولید و پرداخت تسهیلات کم بهره و خرید گوشت شترمرغ تولیدشده در استان از سوی دولت و تهاتر آن با نهاده‌های دامی از دیگر پیشنهادات مطرح شده در این نشست بود.

 
آلبوم تصاویر نشست بررسی تبعات ناشی از حذف ارز ترجیحی بر صنعت دام و طیور