تاریخ : سه شنبه 27 ارديبهشت 1401
کد 5203

درجلسه کمیته حقوقی آب تاکید شد

سیاست‌های غیر‌منسجم مهم‌ترین چالش بحران آب اصفهان

چهارمین جلسه کمیته حقوقی آب ذیل کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان با حضور رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، فعالان حوزه محیط زیست و جمعی از وکلا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه محمدصادقی رئیس کمیسیون کشاورزی، سلامت، آب و محیط زیست ضمن تاکید برعزم جدی اتاق بازرگانی اصفهان برای کمک به رفع مشکل آب اصفهان گفت: از کارگروه‌های تشکیل شده در زمینه آب در استانداری اصفهان، اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان متولی کارگروه‌های «بازار آب و حقابه »انتخاب شده و ما با برگزاری جلسات متعدد با خبرگان، نخبگان و کارشناسان حوزه آب و استفاده از ظرفیت وکلا به دنبال بررسی راه‌های رفع مشکل آب هستیم.
وی مدیریت ضعیف را ریشه خشکسالی اصفهان و به وجود آمدن مشکلات بعدی مانند فرونشست بیان کرد.
در ادامه این جلسه حجم آب انتقالی طرح آبرسانی از سد زاینده رود به شهرها و روستاهای محور بن- بروجن، 41 میلیون متر مکعب در سال عنوان و تاکید شد 11.5 درصد از این حجم متعلق به صنایع خواهد بود. هدف از اجرای این طرح نیز تامین، تصفیه و انتقال آب شرب و صنعت برای 13 شهر، 11 روستا و صنایع محدوده طرح عنوان و تاکید شد که ابعاد قانونی آن باید مورد بررسی قرار گیرد.
در این جلسه تاکید شد انتقال بین حوضه‌ای آب از حوضه زاینده رود به کارون و مغایرت این انتقال بین حوضه ای با منطق کارشناسی و مصالح ملی به دلیل انتقال از حوضه بحران زده زاینده رود به حوضه پرآب و دارای آب مازاد بر مصارف کارون باید بازنگری شود .
 در ادامه با تاکید بر اینکه شروع فعالیت حقوقی نسبت به این طرح با طرح دادخواست به دیوان عدالت اداری در سال 1396 بوده و با این وجود هنوز به نتیجه نرسیده است عنوان شد لازم است رسیدگی به این پرونده تسریع شود.
در پایان این جلسه با بیان اینکه عدم وجود سیاست‌های منسجم در استان مهم‌ترین مشکل بحران آب اصفهان است، مقرر شد اتاق بازرگانی اصفهان با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط، مسئولین استان‌های خوزستان، شهرکرد و یزد را نسبت به عمق فاجعه آب اصفهان آگاه ساخته و سازو کار تفاهم مشترک فراهم شود. همچنین مصوب شد طی جلساتی با وکلای خبره حوزه آب، راه حل‌های تسریع رسیدگی به پرونده طرح بن –بروجن و مستندات و دلایل غیرقانونی بودن طرح مذکوربررسی گردد.

 
آلبوم تصاویر چهارمین جلسه کمیته حقوقی آب