تاریخ : چهارشنبه 21 ارديبهشت 1401
کد 5177

غرب آفریقا فرصتی مغفول برای افزایش تعاملات تجاری کشور

شانزدهمین جلسه کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان به بررسی تخصصی فرصت‌های بازرگانی کشور نیجر و ارائه گزارش نظام مسائل پایانه صادراتی و صادرات فلفل دلمه‌ای اختصاص یافت.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این جلسه احمد پزنده، رئیس کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات ضمن تاکید بر اهمیت شناسایی و معرفی ظرفیت بازارهای جدید، از اعلام آمادگی برگزاری جلسه مشترک اتاق بازرگانی  اصفهان با اتاق بازرگانی کشورنیجرخبرداد . وی در ادامه برخی از زمینه‌های همکاری تجار ایرانی و آفریقایی را بررسی نمود.
در ادامه  مهدی کاردوست سفیر ایران در نیجر با بیان اینکه کشورمان از ظرفیت‌های خاص قاره آفریقا بهره‌برداری نکرده است افزود: قاره آفریقا متشکل از 54 کشور دارای 1میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت بوده و ازحجم تجارت هزار میلیارد دلار در سال این قاره ، 600 میلیارد دلار مربوط به واردات و مابقی مربوط به صادرات و عمدتا صادرات مواد خام است.
وی سهم ایران از تجارت آفریقا را حدود 1 میلیارد دلار بیان و تصریح کرد: لازم است اتاق‌های بازرگانی برای حضور پررنگ‌تر بخش خصوصی در بازار آفریقا اقدام نمایند.
کاردوست همچنین نیجر را کشوری محصور در خشکی با جمعیتی در حدود 25 میلیون نفر معرفی کرد و گفت: زیرساخت‌های این کشور تقریبا نزدیک به صفر بوده و به دلیل تداوم وابستگی به کشورهای بزرگ به آن اجازه توسعه داده نشده است.
سفیر کشورمان در نیجر افزود: نیجر دارای معادن استراتژیک زیادی بوده که موجب جلب توجه کشورها و تخصیص حجم زیادی از واردات مواد خام از قاره آفریقا به ویژه در زمینه طلا، اورانیوم، منیزیم، روی، مس، زغالسنگ و نفت و گاز شده است.
کاردوست از حضور فعال شرکت‌های تجاری کشورهای فرانسه، چین، مالزی، نیجریه، هند و ترکیه در نیجر خبر داد و گفت: GDP نیجر 8.12 میلیارد دلار و صادرات آن حدود 1 میلیارد و 350 میلیون دلار و واردات آن تقریبا 2 میلیارد و 670 میلیون دلار می باشد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در نیجر همچنین از عزم و اراده جدی رئیس جمهور این کشور برای توسعه تعاملات تجاری و اقتصادی خبر داد و تصریح کرد: نیجر تمایل زیادی به جذب سرمایه‌گذاران خارجی داشته و از مشارکت ایران در پروژه‌های نفت و گاز و انرژی به ویژه انرژی خورشیدی استقبال می‌نماید.
وی مهم‌ترین محصولات صادراتی کشاورزی این کشور را پنبه، ارزن، نخودفرنگی و بادام زمینی معرفی کرد.
کاردوست ایجاد آزمایشگاه‌های آب و خاک و کشاورزی همچنین کارخانه تولید ماشین آلات کشاورزی را یکی دیگر از ظرفیت‌های این کشور دانست و خواستار ایجاد عزم و اراده جدی اتاق‌های بازرگانی برای حضور در بازار آفریقا شد و گفت: کشورهایی مانند چین، فرانسه و مالزی از این فرصت ویژه در حال استفاده هستند.
سفیر ایران در نیجر در ادامه به ارایه توضیحاتی درخصوص چاد و بنین پرداخت و کاشی و سرامیک، روغن، سوخت خودرو و سرمایه‌گذاری در ایجاد کشتارگاه و مراکز بهداشتی و درمانی و بخش آموزش را از دیگر فرصت‌های حضور در غرب آفریقا عنوان کرد.
کاردوست همچنین در زمینه امنیت سرمایه‌گذاری در کشور نیجر گفت: نیجر باثبات‌ترین کشور غرب و مرکز آفریقا بوده و ریسک سرمایه‌گذاری بالایی در آن وجود ندارد.
وی همچنین تعرفه گمرکات نیجر را 4درصد قیمت خرید بیان کرد و از اعتبارسنجی همتایان نیجری تجار و فعالان اقتصادی ایرانی، ظرف کمتر از یک هفته از سوی سفارت ایران در نیجر خبر داد.
وی در پایان سخنان خود ضمن تقدیر از اقدامات و فعالیت‌های اتاق بازرگانی اصفهان در راستای توسعه حضور بخش خصوصی در کشور‌های مختلف،خواستار توجه ویژه این اتاق به حضور فعالان اقتصادی در قاره آفریقا شد.
در ادامه علیرضاجاوری مشاور کمیسیون تجارت نیز به ارایه توضیحاتی در خصوص نظام مسائل صادرات فلفل دلمه‌ای پرداخت و گفت: پس از ایجاد مشکل صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه، کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان ضمن بررسی نظام مسایل صادرات محصولات کشاورزی به ویژه فلفل دلمه ای، به ترسیم مدلی در این حوزه پرداخته است.
وی استانداردسازی محصولات کشاورزی و شناسنامه‌دار کردن تولیدات و ایجاد نهادی برای مدیریت زنجیره تولید تا توزیع محصولات کشاورزی را مهم‌ترین اقدامات رفع مشکلات صادرات محصولات کشاورزی کشور بیان کرد.

 
آلبوم تصاویر غرب آفریقا فرصتی مغفول برای افزایش تعاملات تجاری کشور