تاریخ : يکشنبه 18 ارديبهشت 1401
کد 5168

در نشست بررسی دژمهرین عنوان شد

تپه اشرف تنها تپه باقی مانده از کهن شهر باستانی اصفهان

نشست بررسی دژمهرین(تپه اشرف) معرفی کننده تاریخ گمشده اصفهان با حضور سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست که به همت کمیسیون گردشگری، صنایع دستی و فرش برگزارشد، علیرضا جعفری زند سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف گفت: این تپه جزء محدود محوطه‌های باستانی است که دارای سند سیم و سرب بوده و درسال 1310 ثبت میراث ملی شده است.
وی وسعت اولیه این تپه را 12 هزارمترمربع بیان و تصریح کرد: در حدود 7 هزارمتر مربع این تپه ظرف سال‌های اخیر از دست رفته است و آخرین ضربه این تپه مربوط به سال 1371 بود که موجب از میان رفتن بخشی از آثار آن شد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم تحقیقات ضمن ابراز تاسف از شناخته نشدن اصفهان به عنوان مناطق باستانی ایران گفت: دلیل این امر قرار گرفتن آثار باستانی تحت الارضی مانند میدان نقش جهان در معرض دید بوده که موجب عدم توجه به آثار باستانی نهفته و باقی ماندن تاریخ اصفهان پیش از اسلام در پرده ای از ابهام شده است.
وی تپه اشرف را تنها تپه باقی مانده از کهن شهر باستانی اصفهان معرفی و تصریح کرد: بیشترین میزان تخریب این تپه مربوط به دهه پنجاه به بعد بوده است.
سرپرست هیات باستان شناسی تپه اشرف تاکید کرد: آغاز پیشینه اصفهان از میدان نقش جهان و مسجد جامع نیست و بخشی از تاریخ گمشده اصفهان درتپه اشرف نهفته است.  
 جعفری زند در ادامه با بیان اینکه ضلع شمالی تپه که درحقیقت دژ مهرین است از اهمیت زیادی برخوردار بوده، به ارایه توضیحاتی درخصوص این تپه و ضرورت ادامه کاوش آن پرداخت.

 
آلبوم تصاویر تپه اشرف تنها تپه باقی مانده از کهن شهر باستانی اصفهان