تاریخ : يکشنبه 28 فروردين 1401
کد 5083

در دومین جلسه میز تجارت قزاقستان عنوان شد

قزاقستان کشوری امن برای حضور تجار و فعالان اقتصادی ایرانی است

کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان دومین جلسه میز تجارت با کشور قزاقستان را برگزار نمود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد علیرضا جاوری مشاور کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان ،گفت: پارلمان بخش خصوصی اصفهان با هدف افزایش صادرات وارتقاء سطح  آگاهی فعالان اقتصادی اقدام به راه‌اندازی میزهای تجارت با کشورهای هدف صادراتی نموده است.
وی کشورهای اوراسیا و آسیای میانه را یکی از فرصت‌های بسیار خوب برای تبادلات تجاری کشورمان دانست که علی‌رغم پتانسیل موجود درآنها ،سهم مبادلات تجاری ایران با آنها محدود بوده است و تاکید کرد این جلسه با هدف کمک به افزایش سهم مبادلات تجاری کشورمان با کشورهای مذکور برگزار شده است.
جاوری پایه اقتصاد قزاقستان را نفت و مواد معدنی بیان کرد و افزود: برنامه‌ریزی اقتصادی این کشور تا سال 2025، خودکفایی در حوزه پتروپالایشی‌ها بوده و سرمایه‌گذاری‌های سنگینی در این حوزه صورت گرفته است.
محمدرضا یارمحمدی مشاور بازرگانی بین‌الملل معاون وزیر جهاد کشاورزی در این جلسه با تاکید بر اینکه آسیای میانه فرصت مناسبی برای تجار ایرانی است، دلیل این امر را عدم ورود بسیاری از کشورها به بازار CIS و استقبال مناسب این کشورها از تجار و فعالان اقتصادی ایرانی دانست.
وی وجود قرابت‌های فرهنگی طرفین و وجود روابط مناسب سیاسی و اقتصادی را ازدیگر مزیت‌های حضور در بازار این کشورها عنوان کرد.
نماینده معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در توسعه تجاری شرکت‌های دانش بنیان در حوزه CIS افزود: ترکیه، سرمایه‌گذاری زیادی در قزاقستان داشته، این در حالی است که آمریکا، ژاپن، چین ، روسیه و کره نیز درحال ورود به بازار این کشور هستند و اگر ایران از این فرصت استفاده نکند رقبای زیادی برای ما وجود دارد.  
وی لازمه رشد پایدار در تجارت را صداقت دانست و گفت: رفتار تجاری مناسب تجار ایرانی در قزاقستان فضای اعتماد به ایرانیان را در این کشور ایجاد کرده و این فرصت خوبی برای تجار است.
در ادامه این جلسه فعالان اقتصادی در حوزه محصولات کشاورزی، فولادی، خدمات فنی -مهندسی،تجهیزات کشاورزی و پتروشیمی ومواد غذایی راهنمایی تخصصی دریافت کردند.

 
آلبوم تصاویر دومین جلسه میز تجارت قزاقستان