تاریخ : يکشنبه 11 آبان 1399
کد 3447

پرونده سوم

با همکاری دانشگاه هنر اصفهان و سرای نوآوری و رشد اتاق بازرگانی صورت می گیرد: ایجاد تولیدات کاربردی صنایع دستی با کمک سرمایه گذاری فعالان اقتصادی استان

مصاحبه با دکتر رضا نصر اصفهانی، رئیس دانشگاه هنر اصفهان
                                                                         

رضا نصر اصفهانی، رئیس دانشگاه هنر اصفهان؛ از ایجاد تولیدات کاربردی صنایع دستی با کمک سرمایه گذاری فعالان اقتصادی استان با تعامل دانشگاه هنر اصفهان و سرای نوآوری و رشد اتاق بازرگانی خبر داد و گفت:
دانشگاه‌ها وظیفه تربیت نیروی متخصص بر اساس علوم روز را دارند و آن چیزی که بازار کار به آن نیاز دارد نیروی متخصصی است که توانمند شده باشد و برای توانمند شدن باید فرایندی مکمل تحصیل در دانشگاه برای دانشجویان صورت گیرد، نقش دانشگاه در تربیت نیروی انسانی متخصص یک نقش کاملا تاثیرگذار است.
گذراندن دوره کار آموزی به دانشجویان کمک می‌کند تا علاوه‌بر تخصص، حرفه مربوط به رشته خود را نیز بیاموزند، خلاء حرفه‌ای کردن مشاغل در کشور باید توسط وزارت کار و علوم رفع شود.
دانشگاه هنر می‌خواهد یک بعد جدید سرمایه گذاری به فعالین بخش خصوصی معرفی کند و از قدیم وقتی فردی می‌خواهد فعالیت تولیدی را شروع کند درباره آن تحقیق و بعد شروع به فعالیت می‌کند تا به نتیجه برسد، ما نیز باید برای حرفه‌ای کردن مشاغل به دنبال ایجاد تعامل بین صنعت و دانشگاه باشیم تا به نتیجه مطلوبی برسیم.
مواردی که دانشگاه هنر می‌خواهد عرضه کند، بیشتر صنعت، مشاغل و تکنیک‌های صنایع دستی ای است که فراموش شده است.
اصفهان از پتانسیل بی نظیری در صنایع دستی برخوردار است و بیش از ۲۰۰ رشته‌ صنایع دستی در اصفهان است. باید بازبینی نماییم و بدانیم که از هر صنایع دستی باید در کجا استفاده شود تا کاربردی و تاثیرگذار باشد.
دانشگاه هنر در نظر دارد در طرح سرای نوآوری با استفاده از سرمایه گذاران و کمک گرفتن از توان پارلمان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی استان، در مسیر اینکه صنعت به چه صنایع دستی با چه کاربردهایی نیاز دارد، بتواند دست به تولیدهای کاربردی در زمینه صنایع دستی بزند که در بازار نیز تقاضا برای آن وجود داشته باشد و حتی می توان در این زمینه کسب و کارهای جدید با مواد جدید را راه اندازی کرد.
نکته دیگر این است که برای دستیابی به تعامل بین دانشگاه و صنعت باید برخی از سرفصل‌ها در دانشگاه برای تدریس تغییر کند و دانشگاه هنر طی یک فرآیند بلندمدت این آمادگی را دارد تا با تغییر سرفصل‌ها بتواند تعامل بین دانشگاه هنر و صنعت را تربیت نیروی متخصص ایجاد کند برای ایجاد تعامل و تغییر سرفصل‌ها باید حلقه‌های گفت‌وگوی اختصاصی بین دانشگاه و صنعت شکل بگیرد.
سرای نوآوری کمک می‌کند تا با همکاری اتاق بازرگانی و دانشگاه، تعامل بین دانشگاه و صنعت برای تربیت افراد متخصص و توانمند ایجاد شود، نتایج خوبی را به دنبال داشته ، البته تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم، اما با برداشتن گام‌های موثر و محکم قطعاً این فاصله کم می‌شود و به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.