تاریخ : پنجشنبه 10 مهر 1399
کد 3361

پرونده دوم

صادرات به مثلت تفکر، دانش و ابزار صادراتی نیاز دارد

مصاحبه با آقای مهندس محمد عسگری، مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات «کویر نگین بین‌الملل»
                                                                            


 کویر نگین بین‌الملل  یکی از شرکت های مطرح مدیریت صادرات  در استان اصفهان است. 
محمد عسگری، مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات کویر نگین بین‌الملل، تفکر ، دانش و ابزار های صادراتی را سه ضلع اصلی مثلث صادرات موفق می داند و توسعه شرکتهای  مدیریت صادرات و تربیت و توانمند سازی نیروهای حوزه صادرات را مهمترین دستاورد مرکز شتاب دهنده صادرات عنوان کرده و می گوید:
کویر نگین بین‌الملل از سال 96 به شکل متمرکز در این صادرات در حال فعالیت است و در دو سال گذشته به طور مشخص بر  روی صادرات محصولات حوزه صنایع غذایی، سنگ های ساختمانی و فولاد متمرکز شده ایم.
با بزرگ شدن فعالیت‌ها و زیادشدن حجم تولید، قطعا کشورها نیازمند این هستند که مرزهای جغرافیایی را کنار گذاشته و به بازارهای بزرگ‌تر ورود پیدا کنند.
قطعا توسعه صادرات برای برون‌رفت چالش ها و بحران های موجود در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی داشته و موجب توسعه کسب‌وکار و بهبود شرایط موجود خواهد شد.
ایجاد شتاب‌دهنده صادرات یکی از اقدامات بسیار ارزشمند اتاق بازرگانی اصفهان به منظور توسعه صادرات استان است. این مرکز اولین وظیفه‌ای که دارد بحث فرهنگ‌سازی است. در دوره جدید اتاق، تمرکز  و حمایت زیادی برای تشکیل شتاب‌دهنده صادرات عملیاتی انجام شد.
فرایند تولید به ویژه در کشور ما آبستن مشکلات متعددی است، یعنی تولیدکننده از زمان تصمیم به تولید تا زمان تولید محصول مشکلات متعددی در حوزه نیروی انسانی فرایند تولید، ماشین‌آلات و غیره  روبرو می شود و این‌قدر زمان در طول تولید صرف می شود که تمرکز تولیدکننده بر صادرات اندک خواهد بود و این ضرورت ایجاب می‌شود که از خدمات شرکت های مدیریت صادرات استفاده کنند.
ممکن است شرکت‌های بزرگ با داشتن دپارتمان بازرگانی خارجی نیازی به این امر نداشته باشند اما شرکت‌های کوچک و متوسط که باید مدیریت خوبی بر روی بحث هزینه‌ها داشته باشند چاره‌ای ندارند جز اینکه از بحث خدمات شرکت مدیریت صادرات استفاده کنند.
یک شرکت مدیریت صادرات به عنوان یک ابزار در کنار تولیدکننده می‌تواند کمک کند تا فرایند صادرات تولیدکننده را تسهیل و بروزرسانی کند تا در قبال رقبا در بازار صادراتی دوام‌ بیاورد، فرایند صادرات وی استمرار داشته باشد، در واقع  این شرکت به عنوان ابزار در کنار تولیدکننده کمک می‌کند چرخه صادرات با کیفیت و سرعت بهتری انجام شود.
مرکز شتاب دهنده صادرات نقش موثری در تربیت و توانمند سازی نیروی انسانی حوزه صادرات و همچنین توسعه کمی و کیفی شرکت های مدیریت صادرات استان ایفا می کند. 
فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان می توانند از خدمات این مرکز بصورت مستقیم یا غیر مستقیم بهره مند گردند و مشکلات حوزه صادرات و بازاریابی و فروش محصولات خود در بازارهای هدف صادراتی را با حداقل هزینه توسط خدمات شتاب دهنده صادرات و شرکت های مدیریت صادرات توانمند شده در این مرکز، رفع نمایند.
وی با اشاره به این مطلب که درصد کارشناسان بازرگانی مستقر در واحدهای تولیدی با بازرگانی مدرک زان خارجه درند درحالی‌که باید لیسانس مدیریت بازرگانی داشته باشد، گفت: اینکه دانشگاه نتوانسته است نیرویی را تربیت کند که در بازار کار نیازهای آن شغال را پوشش دهد شکافی میان دانشگاه و صنعت ایجاد کرده است.
«مرکز شتاب‌دهنده صادرات»، با تربیت نیروهای متخصص و توانمند اجرایی در حوزه بارزگانی خارجی می‌تواند نقطه‌ضعف موجود در صنعت و تجارت و و شکاف صنعت و دانشگاه را مرتفع نماید.  
اگر شرکت‌های مدیریت صادرات از دل مرکز  شتاب‌دهنده صادرات بیرون آید ، این شرکت می‌تواند به شرکت‌های تولیدی خدمات ارائه کند و حتی اگر نفرات تربیت‌شده در مرکز شتاب‌دهنده، شرکت مدیریت صادرات نیز ثبت نکند هر یک به عنوان کارشناسی که حداکثر یک سال در فرایند اجرایی عملیاتی صادرات کارکرده‌اند تجربه خوبی دارند و با تولیدکننده‌ها می‌توانند کار خدماتی انجام دهند.