تاریخ : چهارشنبه 9 مهر 1399
کد 3359

پرونده دوم

تربیت نیروهای توانمند در حوزه صادرات مهمترین دستاورد مرکز شتاب دهنده صادرات است

مصاحبه با سرکار خانم فرشته امینی؛ کارآفرین و صادرکننده نمونه استان
                                                                                 
فرشته امینی کارآفرین و صادرکننده نمونه استان و عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی اصفهان، توسعه صادرات را تنها راهکار خروج کشور  از چالش های اقتصادی موجود و خروج کشور از بحران های پیش رو دانست و تصریح کرد:
صادرات یک امر تخصصی است و صادرکننده بودن با صادرات کردن بسیار متفاوت است و قبل از اینکه بخواهیم به بازار بین المللی وارد شویم به اطلاعات کامل در حوزه های مختلف نیازمندیم.
اتاق بازرگانی اصفهان از سال 98 با تمرکز بر پرورش استعدادها در حوزه صادرات و تربیت تیم های صادراتی ، جهت حل مشکلات شرکت های صادراتی موجود اهتمام ورزید. 
به همت اتاق بازرگانی اصفهان، جلسات متعددی با ارگان ها و دستگاه های دولتی دخیل در امر صادرات برگزار شد و تاسیس انجمن صادرکنندگان استان و ایجاد شتابدهنده صادرات و همچنین توسعه و توانمندی شرکت های مدیریت صادرات گام های بزرگ پارلمان بخش خصوصی اصفهان برای کمک به توسعه صادرات استان بوده است
کمبود نیروهای متخصص و توانمند در حوزه صادرات سبب شد فعالان اقتصادی خیلی دیر به نتیجه برسند یا هزینه های زیادی را جهت ورود به بازار جهانی متحمل شوند.
هدف اصلی از راه اندازی مرکز شتابدهنده صادرات اتاق بازرگانی اصفهان، تربیت نیروهای مستعد و متخصص و ورود آنها به چرخه صادرات استان است و بدون تردید این کار در آینده ای نزدیک تاثیر شگرفی بر افزایش صادرات استان و کشور خواهد داشت.
با توجه به مشکلات امروز صنعت و تولید کشور، بهتر است فعالان اقتصادی تمرکز خود را به کیفیت تولید قرار دهند و صادرات خود را به شرکت های مدیریت صادرات یا  تیم های تربیت شده توسط مرکز شتابدهنده صادراتی واگذار کنند تا نتایج بهتری حاصل شود.
همچنین فعالان اقتصادی که علاقه مند برون سپاری بخش صادرات خود هستند می توانند با مراجعه به این مرکز، کالاهای صادراتی خود را ثبت نمایند تا شتاب دهنده صادرات ادامه کار را به تیم های مشخص برای صادرات محول می کند تا فرآیند به سرعت و با سهولت بیشتر انجام گردد.
افراد یا تیم های مستعد در زمینه صادرات می توانند با ارسال رزومه خود به این مرکز، در مرحله نخست پذیرش می شوند و پس از آن با حضور در رویدادهایی مانند ماراتون صادرات و برنامه های آموزشی، آموزش های لازم در حوزه بین الملل را اخذ خواهند کرد.
دستاورد مهم تشکیل این مرکز ایجاد امید در بین جوانان مستعد و پرتلاش در حوزه صادرات است. در رویداد ماراتون صادرات بیش از 200 نفر را استعداد یابی کردیم که مطالعات اولیه بازار بین الملل و صادرات را در رزومه خود داشتند و هیچ امیدی برای ورود به بازار نداشتند. ما این امید و انگیزه را بین این جوانان ایجاد کردیم تا حدی که درحال حاضر آماده حضور در دوره های پیشرفته این مرکز هستند.
امیدوار یم در آینده ای نزدیک در رشد این مرکز بتوانیم در کنار ارتقا و ایجاد شرکت های مدیریت صادرات، نیروهای متخصص و کارآمدی را در این حوزه تربیت نماییم.