تاریخ : سه شنبه 28 بهمن 1393
کد 150

سومین جلسه کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی دوره هفتم

در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد مصرف آب در بخش شرب و کشاورزی نیازمند بازنگری و اصلاح است
در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد مصرف آب در بخش شرب و کشاورزی نیازمند بازنگری و اصلاح است

در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اصفهان مطرح شد
مصرف آب در بخش شرب و کشاورزی نیازمند بازنگری و اصلاح است


عضو کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان گفت: تدوین الگوی بهینه مصرف آب در کشاورزی و صنایع غذایی به عنوان یکی از مهمترین موضوعاتی است که با روند تغییرات آب و هوایی نیازمند بازنگری و اصلاح است.
وی اضهار داشت: آب بیش از 50 درصد وزن بدن را تشکیل می‌دهد و هر فرد برای سوخت و ساز بدن به طور مستقیم و غیر مستقیم به آب نیاز دارد.
وی مصرف آب برای خانوار‎ها در ایران را قابل بررسی و تجدید نظر دانست و گفت: متاسفانه آب تصفیه شده نوشیدنی در کشور برای استحمام و شستن ماشین و سایر موارد استفاده می‌شود.
وی تأکید کرد: تعیین استاندارد مصرف آب برای بخش‌های مختلف از جمله آب شرب، کشاورزی و سایر بخش‌ها می‌تواند عامل مهم در برنامه‌ریزی تولید و مصرف آب شود. وی توزیع آب در کشور را بر اساس برنامه مدون و مشخص ندانست و گفت: مدیریت توزیع آب در ایران نیاز به بازنگری دقیقی دارد تا از هدر رفتن این سرمایه جلوگیری شود.
وی کمبود آب را یک کمبود همیشگی دانست و گفت: تغییرات آب و هوایی باعث کمیاب شدن این عنصر در بخش‌هایی از جهان شده است.
(( مصطفی حجه فروش )) رییس کمیسیون کشاورزی اتاق در ادامه این جلسه از فعال شدن کمیته‌های زیر مجموعه کمیسیون در بخش آب و کشاورزی خبر داد و گفت: کمیته آب زیر مجموعه کمیسیون کشاورزی برای بررسی و ارایه نظرات و دیدگاه‌های کارشناسی تشکیل شده است.
(( حمید رضا مومنی )) نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان در این جلسه گفت: اتاق بازرگانی در راستای مسوولیت قانونی خود که همواره ارایه مشاوره به سه قوه است در موضوعات مختلف دیدگاه خود را به صورت کارشناسی مطرح می‌کند.
نماینده اتاق در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران افزود: تدوین یک برنامه مدون برای تولید و مصرف بهینه آب از مهمترین موضوعاتی است که بخش‌های مختلف از جمله کشاورزی، صنایع غذایی و صنعت با آن روبروست.
وی افزود: بخش خصوصی همواره نقش ارایه هشدار به مسئولین و تصمیم گیران را دارد زیرا تصمیمات بخش دولت مستقیما با منافع بخش خصوصی ارتباط دارد.
نماینده بخش کشاورزی عضو کمیسیون کشاورزی اتاق اصفهان دراین جلسه گفت: 5/4 میلیون نفر از آب شرب زاینده‌رود استفاده می‌کنند.
وی هدر رفتن حدود 30 درصد آب از طریق شبکه توزیع آب را نیازمند توجه مسئولین دانست و گفت: برای مصرف بهینه آب ابتدا باید شبکه توزیع آب اصلاح شود.
وی راندمان مصرف آب در حوزه زاینده‌رود را بیش از 200 درصد برشمرد و گفت: از یک متر مکعب آب که وارد زاینده رود می‌شود بیش از دو برابر در بخش کشاورزی و سفره‌های آب زیر زمینی استفاده می‌شود.
وی استفاده از تکنولوژی روز برای مصرف بهینه آب را از دیگر پیشنهادات خود مطرح کرد.
تصاویری از این جلسه :