تاریخ : شنبه 7 اسفند 1395
کد 1276

معاون کل صادرات سازمان توسعه تجارت ایران در اختتامیه سومین سمپوزیوم جوانان و ثروت آفرینی: از طریق فکر عملیاتی می توان تولید ثروت نمود

معاون کل صادرات سازمان توسعه تجارت ایران در اختتامیه سومین سمپوزیوم جوانان و ثروت آفرینی که به همت معاونت جوانان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، گفت: از طریق فکر عملیاتی می توان تولید ثروت نمود.
معاون کل صادرات سازمان توسعه تجارت ایران در اختتامیه سومین سمپوزیوم جوانان و ثروت آفرینی که به همت معاونت جوانان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد، گفت: از طریق فکر عملیاتی می توان تولید ثروت نمود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان محمد رضا مودودی، در این برنامه با بیان اینکه در سال 1356 بالغ بر 96 درصد کل صادرات کشور مربوط به صادرات محصولات نفتی بوده و این رقم در سال 1394 به 30 درصد کاهش یافت افزود: این کاهش نشان دهنده این است که کشور به سمت حذف نفت از سبد صادراتی در حرکت است. وی با انتقاد از اینکه می توان بودجه بدون نفت را متصور شده اما اقتصاد بدون نفت ممکن نیست، گفت: نفت باید درخدمت تولید باشد. مودودی تصریح نمود: امروز دنیا در حال تغییر است و برندهای موفق جهان به سوی نرم افزاری و مغز افزاری شدن رفته و دیگر نمی توان در عرصه اقتصاد با ابزارهای گذشته با کشورهای مختلف به رقابت پرداخت. معاون کل صادرات سازمان توسعه تجارت ایران افزود: با وجود بیش از 100 هزار واحد صنعتی در کشور مشکل امروز ما بازار بوده و باید از ظرفیت های این واحدها به نحو مطلوب استفاده نمود. وی در ادامه گفت: اگر معتقد هستیم که باید بر روی تفکر نسل آینده سرمایه گذاری نمود، لازم است در دانشگاه ها آموزش هایی متناسب با ایجاد رویکرد و نگرش متفاوت به دانشجویان ارایه شود. مودودی با تاکید بر اینکه امروز باید فکر کرد و از طریق فکر عملیاتی می توان تولید ثروت نمود، افزود: جوانان باید برای سهم خود در تدوین استراتژی های آینده برنامه ریزی نموده و دولتمردان تنها تسهیل کننده راه باشند. وی حلقه مفقوده امروز را نبود نگاهی متفاوت ذکر کرده و گفت: اگر نگاه ما فقط سخت افزاری بوده و تنها کارخانه ایجاد کنیم، به موفقیت نخواهیم رسید و لازم است امروزبا تفکری متفاوت به تجمیع واحدهای پراکنده ایی که با ظرفیت محدودی در حال تولید هستند، پرداخته و سیستمی برای تجمیع آنها طراحی نمود.  معاون کل صادرات سازمان توسعه تجارت ایران در پایان سخنان خود گفت: عامل مرگ فرهنگ ها و تمدن ها دادن پاسخ های قدیمی به پرسش های نو می باشد و برای زنده ماندن لازم است به پرسش هایی از جنس امروز، پاسخ هایی از جنس امروز داد.
چشم تولید کنندگان به صادرات است
در ادامه عبدالوهاب سهل آبادی، رییس اتاق بازرگانی اصفهان گفت: بازار 70 میلیونی کشور نمی تواند پاسخگوی تولیدات 100 هزار واحد صنعتی موجود باشد بنابراین تا تولید کنندگان به صادرات نپردازند موفق نخواهند شد. وی یکی از وظایف اتاق های بازرگانی را شناسایی بازارهای دنیا و معرفی این بازارها به تولید کنندگان ذکر کرده و افزود: امروز به اندازه ای که به  واردات توجه می شود به صادرات پرداخته نشده است. رییس اتاق بازرگانی اصفهان با تاکید بر اینکه اولویت صادرات معرفی کالاهای ایرانی به کشورهای مختلف است، گفت: تولید کنندگان نیز ملزم به رعایت استاندارد و تولید محصولات با کیفیت هستند. وی با انتقاد از اینکه گلوگاه های صادرات با واردات متفاوت است، افزود: اگر توزیع صحیح و صادرات به درستی انجام نگیرد هیچگاه یک تولید کننده موفق نخواهد بود و چشم تولید کنندگان به صادرات است. سهل آبادی خواستار فراهم نمودن و تسهیل زمینه های صادرات از سوی مسوولین ذیربط شده و گفت: بازار دنیا طالب کالای ایرانی است اما متاسفانه بازار کشورهای همسایه را نیز از دست داده ایم و لازم است از سوی مسوولین به صادرکنندگان کمک شده و زمینه های لازم برای صادر کردن محصولات باکیفیت بالا به کشورهای مختلف فراهم شود.
راه حل رهایی از گره معضل اشتغال توجه به حوزه خدمات است
همچنین مسعود گلشیرازی، رییس کمیسیون تجارت و عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اصفهان نیز گفت: با وجودیکه اصفهان به عنوان مرکز صنعت کشور مطرح شده و دارای تعداد زیادی جوان تحصیلکرده نیز می باشد اما متاسفانه آنگونه که صنعت را شناخته و برآن تسلط وجود دارد بر تجارت تسلط نداشته و به صورت بنیادی به صادرات نگاه نکرده ایم. وی افزود: امروز اگر می خواهیم در اصفهان از گره معضل اشتغال رهایی یابیم باید به خدمات که شامل حوزه های صادرات، تجارت و گردشگری است توجه نماییم. گلشیرازی مولفه های یک صادر کننده موفق را داشتن صبر، سفر به کشورهای مختلف دنیا و ریسک پذیر بودن عنوان کرده و تصریح نمود: برای جبران ضعف های نهادی که در حوزه تجارت وجود دارد باید اصفهان و بالاخص اتاق بازرگانی اصفهان امکانات و بودجه خود را به ایجاد فضای کار برای جوانان تخصیص دهد. رییس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی اصفهان تاکید کرد: اگر جوانان دسته بندی شده و به صورت گروه های چهار پنج نفره بر روی یک حوزه تخصصی از صنایع موجود در اصفهان و با کشورهای هدف مشخص کار کنند، این فعالیت تاثیر خود را در میان مدت خواهد گذاشت.
در ابتدای این مراسم نیزمحمدرضا غفرالهی، دبیر این سمپوزیوم ضمن بیان اینکه هدف از برگزاری این برنامه ارتقاء صادرات استان اصفهان بوده است، گفت:  درسمپوزیوم جوانان و ثروت آفرینی به چهار چالش اصلی توسعه صادرات شامل مسایل بانکی و امور بین الملل، مسایل کنسرسیوم صادرات، مسایل آموزشی و فرهنگی حوزه صادرات پرداخته شد. وی برگزاری کارگاه های پیش نیازهای صادرات، آموزش خدمات فنی مهندسی، آموزش مدیریت صادرات و کنسرسیوم های صادراتی و کارگاه آموزش محصولات دانش بنیان را از دیگر برنامه های این سمپوزیوم عنوان نمود. همچنین مسوولین کارگروه های این سمپوزیوم به ارایه گزارشات این کارگروه ها و ارایه راه حلهای پیشنهادی پرداختند و در پایان مراسم نیز میثاق نامه سومین سمپوزیوم جوانان و ثروت آفرینی قرایت شده و حاضرین با آن هم پیمان شدند. درمتن این میثاق نامه عنوان شده « ما جوانان فعال در عرصه اقتصاد اصفهان با هم، پیمان می بندیم که در پناه پروردگار متعال، دلاورانه همه تلاش خود را برای افزایش صادرات محصولات با کیفیت ایرانی به کار بندیم و با یاری یکدگر و حمایت بزرگان صنعت، تجارت و هنر تا حضور پایدار در بازارهای جهانی و نجات اقتصاد ملی از پای ننشینیم».  
 
آلبوم تصاویر B2-12-95