تاریخ : پنجشنبه 9 بهمن 1393
کد 116

شمس اردکانی در کمیسیون تجارت اتاق اصفهان :

منابع درآمدی بودجه سال 94نیازمند بازسازی شود

بودجه پیشنهادی سال 94 کسری 30 هزار میلیارد تومانی دارد و دولت و مجلس باید درآمدهای کشور را بازسازی کنند.

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: بودجه پیشنهادی سال 94 کسری 30 هزار میلیارد تومانی دارد و دولت و مجلس باید درآمدهای کشور را بازسازی کنند.

«علی شمس اردکانی»در هشتمین جلسه کمیسیون تجارت اتاق اصفهان تصریح کرد:حداکثر درآمد ریالی از صادرات نفت و میعانات گازی 60 هزار میلیارد تومان و مالیات نیز به سختی به همین میزان می رسد و بخش عمران  بودجه  در هزینه جاری  صرف می شود.

وی افزود:چون بیلان درآمد و هزینه در بودجه تهدیدی برای خروج از رکود است، ضروری است به نحو شایسته تهدید بودجه را به فرصت تبدیل کنیم و به جای کلنجار با اعداد به تغییر روش بودجه نویسی و دیدگاههای بودجه نگاری روی آوریم.

وی بهترین راه افزایش درآمد دولت را اجرای صحیح قانون هدفمندی و قانون برنامه پنجم در رابطه با قیمت های حامل های انرژی برشمرد و گفت:طبق قانون برنامه پنجم باید فروش داخلی منابع هیدروکربوری به قیمت های عمده فروشی فرآورده ها در خلیج فارس می رسید.

وی با اشاره به درآمدها و هزینه های دولت در پییش بینی بودجه سال 94 گفت:به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و همچنین رکود مزمن در تولید و صنعت و امکان نداشتن افزایش ظرفیت مالیاتی کشور و همچنین هدر رفتن منابع انرژی در هزینه های جاری امکان وصول درآمد های پیش بینی شده پایین است.

وی افزود:قیمت فروش داخلی فرآورده های نفتی و گاز طبیعی از هدف قانون برنامه پنجم که قیمت عمده فروش در خلیج فارس است،دورمانده است. 

شمس اردکانی گفت: یکی از چالش های دولت در بخش هزینه ها بدنه سنگین دو میلیون حقوق بگیر اضافی است که با حجم تولید ملی و خدماتی که بروکراسی ارایه می دهد تناسب ندارد.

وی اضافه کرد:بخش بزرگی از بودجه های عمرانی در عمل فقط سر از هزینه های جاری در می آورند چون  نه به موقع تحویل می شوند نه در چهارچوب اعتبار تخصیصی به اتمام می رسند.

شمس خاطر نشان کرد:شرکت های دولتی به جای سود دهی ضرر می دهند و برای دولت هزینه سازی می کنند و در سالهای اخیر این شرکتها به طور متوسط بیش از دو برابر پیش بینی های بودجه زیان دهی داشته اند.

سهمیه سوخت به شهروندان تعلق می گیرد نه هر خودرو

وی از مصوبه کمیسیون انرژی مجلس در بودجه سال 94 مبنی بر اختصاص یارانه سوخت به هر نفر به جای هر خودرو خبر داد و گفت:در طول سالهای گذشته هر خودرو یک کارت سوخت داشت و فردی که خودرو نداشت از یارانه سوخت برخوردار نبود ولی در شیوه جدید هر فرد دارای کارت سوخت است .

وی از اجرای کارت انرژی به صورت پایلوت در قشم خبر داد و گفت:هر فرد دارای کارت انرژی با سهمیه سوخت مشخص می باشد و هر چقدر این میزان را مصرف نکند به مبلغ سوخت فوب خلیج فارس دریافت می کند .

وی افزود:در طرح پیشنهاد شده به دولت از سوی کمیسیون انرژی اتاق ایران به هر نفر ماهانه 30 لیتر سوخت در نظر گرفته شده و در پایان هر ماه هر فرد که از سوخت خود استفاده نکرده به قیمت بنزین فوب خلیج فارس ،دولت مبلغ آن را از محل درآمدهای آزاد سازی حامل های انرژی پرداخت کند .

دولت بهای نفت ارسالی به پالایشگاه را محاسبه کند

شمس اردکانی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار محاسبه قیمت نفت تحویلی به پالایشگاه شد و گفت:دولت باید بر اساس قیمت های جهانی نفت ارسالی به پالایشگاه ها را محاسبه و در حسابداری ملی ثبت شود زیرا این منابع نامحدود نیست و باید به حساب سرمایه ملی ثبت شود .

 

سود قاچاق سوخت، هزینه تمام شده کالای وارداتی قاچاق را در ایران کاهش می دهد

وی تصریح کرد:روزانه 20 میلیون لیتر گازوئیل از کشور  قاچاق می شود و از محل درآمد آن کالاهای خارجی با قیمت کمتر از کالای تولید داخل وارد کشور می شود.

وی افزود:علت پایین بودن کالاهای خارج در بازار ایران یارانه سوخت است که به صورت قاچاق در اختیار قاچاقچیان قرار می گیرد.

وی افزود:دولت ترکیه برای هر لیتر بنزین 3/1 دلار مالیات دریافت می کند و با وجود هزینه بالای سوخت بازار ایران پر از کالاهای ترکی است .این در حالیست که با قیمت سوخت پایین ایران باید بازارهای ترکیه پر از کالاهای ایرانی باشد.

هدر سوزی انرژی را متوقف کنیم

وی اضافه کرد:دولت به جای اینکه انرژی را در بخش حساب سرمایه قرار دهد آن را به عنوان یک هزینه جاری در نظر می گیرد و این در حالیست که انرژی سرمایه کشور است و باید سود حاصل از سرمایه گذاری آن در بخش جاری هزینه شود .

شمس اردکانی  ایران را سومین تولید کننده گاز فِلر در جهان دانست و گفت:هدر سوزی این گاز در پالایشگاه به دلیل بی توجهی به این سرمایه است .

وی تاکید کرد:برای تولید یک واحد تولید ناخالص داخلی انرژی بسیاری مصرف می کنیم و مدیریت آن متاسفانه در مصرف انرژی زیاده روی و هدرسوزی داریم .

اردکانی مصرف انرژی برای گرمایش در ایران را روزانه 200 میلیون متر مکعب برشمرد و گفت:اروپای غربی با 600 میلیون نفر جمعیت این میزان انرژی برای گرمایش مصرف می کند.

وی یادآور شد:در طول دو برنامه چهارم و پنجم توسعه باید 9 میلیون شغل در کشور ایجاد می شد که به دلیل سیاست های نادرست ایجاد نشده است.

بخش خصوصی بودجه سال 94 را تحلیل می کند

«جعفر ذره بینی»رییس کیمسیون تجارت اتاق اصفهان در این جلسه گفت:بودجه سال 94 در شرایط کنونی یکی از موضوعات مهم و اثرگذار بر فعالیت بخش خصوصی است و تحلیل آن می تواند به دولت در اجرای آن کمک کند.

وی تصریح کرد:بخش خصوصی با ارایه دیدگاه های کارشناسی می تواند دولت را در اجرای سیاست های اقتصادی کمک کند. 

آلبوم تصاویر کمسیون تجارت