تاریخ : يکشنبه 2 خرداد 1400
کد 3976

برگ زرین دیگری در کارنامه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان

صدور کارت بازرگانی در یک روز

با گذشت دو سال از شروع فعالیت اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم با شعارشاخص محوری و تحقق اتاق نسل سوم، شاهد ارائه خدمات جدیدی به اعضا از جمله ایجاد ساز‌وکارخدمات نوین بر بستر آنلاین، خدمات داوری و ارائه خدمات «کارنه آ ت آ »هستیم.
اتاق نهم بستری فراهم کرده تا به رغم مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه غرب، مبادلات و تجارت بین الملل از کانال‌های سهل، امن و سریع صورت گیرد. بطوریکه با وجود تغییرات ایجاد شده از تابستان سال گذشته در فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی و افزوده شدن پیش نیازی به نام سامانه جامع تجارت و انتقال بخش اصلی این فرایند به سامانه مذکور، شاهد صدور کارت‌بازرگانی از مرحله تأیید پرداخت تعهدات مالی ظرف 5 ساعت در این اتاق هستیم. 
به منظور آشنایی بیشتر با اقدامات واحد خدمات به اعضاء اتاق بازرگانی اصفهان با بهنام ابراهیمی، جانشین دبیر کل اتاق بازرگانی اصفهان به گفتگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
مهم ترین دلیل طولانی شدن فرایند صدور کارت بازرگانی از سال گذشته چه بوده است؟
از مرداد ماه سال گذشته که عملا بخش اصلی فرایند صدورکارت بازرگانی به سامانه جامع تجارت زیر نظر سازمان صنعت، معدن و تجارت منتقل شد، عدم انجام اصلاحات مورد نیاز و ناآگاهی و ناآشنایی اپراتورها منجر به سردرگمی فعالان اقتصادی شد به نحوی که فرایند تمدید تا چهار ماه نیز به طول می انجامید. 
دراین راستا اتاق بازرگانی اصفهان با وجودی که مجری فرایندهای نهایی است، از طریق تعامل  با مقامات مربوطه  و سازمان های ذیربط برای بهبود و تسهیل این فرایند وارد عمل شد.
همچنین به منظورآشناسازی کاربران با فرایند ثبت نام، اقدام به ایجاد راهنمای جامع بصورت اینفوگراف، متن و فیلم در پرتال جامع اتاق نمود. که این راهنما بصورت گویا تمامی مراحل ثبت نام را تشریح می کند. علاوه بر این کارشناسان واحد خدمات به اعضا، بصورت تلفنی و حضوری پاسخگوی سئوالات فعالان اقتصادی گرامی می باشند. ولی توصیه می شود به دلیل حجم بالای تلفن ها جهت تسریع در روند کار، از راهنمای سایت استفاده شود. 
برگزاری دوره آموزشی جامع سامانه تجارت با همکاری سازمان صمت با حضور 180 دفتر خدماتی استان اصفهان از دیگر اقدامات پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این حوزه است بنابراین چنانچه فعالان اقتصادی جهت تمدید یا صدور کارت بازرگانی خود به نزدیک ترین دفتر خدمات دولتی مراجعه کنند ضمن تسریع فرایند ثبت‌نام به علت کاهش ضریب خطا، نیازی به مراجعات حضوری یا تماس تلفنی با اتاق نخواهد بود البته  فیلم آموزشی این دوره در آپارات اتاق موجودمی باشد. از سوی دیگر به منظور تسریع در کار ارباب رجوع، بخش پایانی فرایند کارت بازرگانی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند به روز شده و روزانه بررسی می شود. اقدام دیگری که به منظورتسهیل امور در دست اقدام است ارسال پستی کارت بازرگانی است که فعال اقتصادی را از مراجعه حضوری بی نیاز می کند.
در حال حاضر کارت بازرگانی طی چه مدتی صادر می شود؟
عدم اطلاع کافی کاربران و نواقص موجود در پرونده ها مهم ترین عامل کندی روند صدور کارت بازرگانی است و در صورت کامل بودن مدارک، اتاق بازرگانی اصفهان پس از مرحله تأیید پرداخت تعهدات مالی بصورت روزانه  کارت صادر می نماید . با آگاهی و همکاری کاربران، امکان صدور کارت در یک روز فراهم است.
به نظر جنابعالی مهم ترین عامل طولانی تر شدن انتقال فرایند صدور کارت بازرگانی از زمان انتقال این فرایند به سامانه جامع تجارت چیست؟
سامانه جامع در راستای سیاست کلان دولت مبنی بر ایجاد دولت الکترونیک، شفافیت، مقررات زدایی و گردش آزاد اطلاعات ایجاد شده و مشکل اصلی در این سامانه ناآشنایی کاربران از یک سو و از سوی دیگرعدم هماهنگی بخش های دولتی است. 
سامانه جامع دارای امکانات خوبی است که در صورت رفع کاستی ها و همکاری دستگاه های دولتی، در تسهیل فرایند صدور کارت و سایر فرایندهای تجاری موثر خواهد بود.
 چه اقداماتی موجب تسریع روند کار در فرایند صدور کارت بازرگانی خواهد شد؟
ادغام سامانه جامع تجارت و سامانه یکپارچه کارت بازرگانی و دسترسی کارشناسان اتاق به سامانه جامع ، در مانع زدایی در تولید و تجارت حایز اهمیت است.
اتاق بازرگانی اصفهان برای کمک به تسریع امورمربوط به صدور کارت بازرگانی به دنبال فراهم کردن ساز وکار ایجاد بایگانی الکترونیک پرونده ها از طریق اتاق ایران و حذف مرحله بررسی و دریافت پرونده فیزیکی است. 
اتاق نهم برای تسریع و تسهیل امور مربوط به فعالان اقتصادی چه اقدامات دیگری انجام داده است؟
با توجه به اینکه یکی دیگر از وظایف واحد خدمات به اعضاء، صدور گواهی مبدأ و اسناد تجاری است، اتاق بازرگانی اصفهان در دوره نهم فعالیت خود به منظور کاهش مراجعه حضوری ارباب رجوع برای نخستین بار در کشور باجه تمام الکترونیک صدور گواهی مبدأ را در کارگو ترمینال فرودگاه شهید بهشتی اصفهان ایجاد نموده است. 
هم اکنون زیرساخت افزایش تعداد  این باجه ها در مبادی مرزی، فرودگاه بین المللی امام خمینی، گمرکات اصفهان و... فراهم است که امیدواریم  با همکاری سازمان های مربوطه تعداد این باجه‌ها افرایش یابد.  
همچنین اتاق اصفهان به «کارنه آ ت آ» در دوره نهم فعالیت این اتاق برا ی ورود و خروج کالاهای نمایشگاهی یا ابزاری بدون پرداخت حقوق گمرکی پیوسته است.
 با توجه به اینکه نیل به شاخص های اتاق نسل سوم از برنامه اصلی اتاق در دوره نهم است، واحد خدمات به اعضا در این راستا چه اقداماتی انجام داده است؟
در این راستا اتاق بازرگانی اصفهان از مرحله خدمات انبوه و یکسان به خدمات سفارشی و شخصی سازی شده سوق یافته تا خدمات به صورت هدفمند و خروجی محور و متناسب با اولویت های اعضا ارائه شود. 
متاسفانه پاندمی کرونا نیل به این هدف را با کندی مواجه کرده است، پیش‌نیاز این مهم ایجاد بانک اطلاعاتی جامع از فعالان اقتصادی استان است.  در حال تکمیل این فرایند هستیم فعالان اقتصادی در حال خوشه بندی هستند، خوشه های پیشران و محوری در اقتصاد استان شناسایی شده وتدوین استراتژی‌های عملکردی در هر خوشه بر اساس فرایند علمی در دست بررسی است. 
وبراساس راهبردهای تدوین شده با توافق انجمن، سندیکا،اتحادیه و نهاد دولتی ذیربط در چارچوب امکانات اتاق، خدمات متناسب شخصی سازی شده برای هر خوشه طراحی می شود. دو بخش اصلی این خدمات را پیشرانان و واحدهای بحران زده و نیازمند بازآفرینی هر خوشه در بر می گیرند. 
با تعامل مناسب انجمن ها، فعالان اقتصادی، سازمان‌های مربوطه با اتاق، این خدمت از اواخر تابستان وارد مرحله اجرا خواهد شد.
امکان تماشای دوره آموزشی جامع سامانه تجارت  ازطریق لینک زیر مقدور می باشد:
https://aparat.com/v/qeaNH