تاریخ : دوشنبه 8 آذر 1400
کد 4619

به همت اتاق بازرگانی اصفهان صورت گرفت

بررسی اصلاحات قانون مالیات بر ارزش افزوده

مرکز فوریت‌های کسب و کار و سرمایه گذاری استان اصفهان اقدام به برگزاری وبینار بررسی اصلاحات قانون مالیات بر ارزش افزوده ویژه فعالان اقتصادی و مدیران مالی نمود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان در این وبینار که به همت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزار شد ،احمدغفارزاده، مشاور مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، با بیان اینکه مقرر شده قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده از 13 دی ماه سالجاری اجرایی شود، به ارایه توضیحاتی درخصوص مبانی نظری ارزش افزوده پرداخت.
غفارزاده گفت: مالیات بر ارزش افزوده مالیات غیرمستقیمی است که جزء مالیات بر مصرف تلقی می‌شود و پایه آن عرضه کالا و ارائه خدمت است.
وی با تاکید بر این نکته که درآمدهایی که ناشی از عرضه کالا و ارائه خدمت نباشند مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی‌شوند، تصریح کرد: در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده سعی شده ابهامات قانون پیشین رفع شود.
 مشاورمرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه تصریح کرد: در ارزش افزوده سه نوع نرخ عمومی یا استاندارد، نرخ خاص و نرخ صفروجود دارد .نرخ عمومی در بیشتر کشورهای جهان بین 19 تا 20 درصد بوده و این نرخ در کشور ما 9 درصد است. نرخ خاص نیز می‌تواند بالاتر یا پایین تر از نرخ عمومی باشد و در قانون جدید تنها برای واردات  دارو نرخ پایین‌تر از نرخ عمومی درنظر گرفته شده است این در حالی است که نرخ صفر در ارزش افزوده دارای مفهوم جدایی است و باید آنرا در کنار معافیت‌ها دید زیرا جنبه حمایتی بیشتری داشته ومانع افزایش قیمت می‌شود.
غفارزاده همچنین گفت: سیستم مالیات بر ارزش افزوده در کشور ما بر مبنای اصل مقصد است به این مفهوم که اگر مقصد مصرف کالا و خدمت در داخل کشور باشد، مشمول مالیات ایران خواهد شد.
وی تاریخ تعلق مالیات را نیز یکی از موضوعات مهم در ارزش افزوده بیان و تصریح کرد: در قانون جدید تاریخ تعلق مالیات و عوارض و تاریخ صدور صورتحساب مطابق با مقررات است. مشاورمرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه به ارایه توضیحاتی در خصوص روش محاسبه مالیات بر ارزش افزوده پرداخت و افزود: در کشورما از روش تفریغی غیر‌مستقیم که در پیدا کردن حلقه‌های مفقوده بسیار موثر است استفاده می‌شود.
غفارزاه از شفاف سازی در تعریف و اصلاحاتی در مفاهیمی چون عرضه کالا و خدمات، مالیات بر ارزش افزوده، اعتبار و معافیت مالیاتی، لغو معافیت مناطق آزاد و ویژه، برقراری ارتباط با قانون پایانه‌های فروش و سامانه‌های مودیان، اصلاحاتی در تاریخ تعلق مالیات و مأخذ محاسبه مالیات و عوارض در قانون جدید خبر داد.
در ادامه این وبینار به پرسش‌های شرکت کنندگان در خصوص قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده پاسخ داده شد.

 
آلبوم تصاویر بررسی اصلاحات قانون مالیات بر ارزش افزوده