تاریخ : يکشنبه 14 دي 1399
کد 3623

در نشست تخصصی بررسی آخرین تحولات تجاری و فرصت های بازرگانی با سوریه عنوان شد:

حضور بخش خصوصی در بازار سوریه کمرنگ است

در نشست تخصصی بررسی آخرین تحولات تجاری و فرصت های بازرگانی با سوریه، دبیر اتاق مشترک ایران و سوریه گفت:حضور بخش خصوصی در بازار سوریه کمرنگ است.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان  اصغر میرزایی، با اشاره به افزایش سهم تجارت ایران با این کشور این روند افزایشی را مرهون کاهش سهم تجارت با دیگر کشورها دانست. 
وی افزود: پیش از بروز کرونا ،تجار و بازرگانان ایرانی از بازار سوریه استقبال زیادی کردند که پس از شیوع این ویروس، با کاهش تقاضای تجار ایرانی برای ایجاد دفاتر تجاری در این کشور مواجه شدیم ولی در یکماهه اخیر با افزایش تقاضا روبرو هستیم.
میرزایی با اشاره به حجم بازار 300 میلیارد دلاری سوریه در آینده تصریح کرد: با توجه به اینکه برای بازسازی این کشور نیازمند ساخت و ساز هستیم، حضور ایرانیان در این حوزه بسیار کمرنگ است. وی خواستار اقدام ویژه اتاق های بازرگانی سراسر کشور برای ایجاد ساز و کاری برای حضور موثر ایرانیان در این حوزه شد. 
در ادامه این نشست که به همت کمیسیون تجارت، خدمات و ارتباطات اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد، دبیر اتاق مشترک ایران و سوریه حضور بخش خصوصی کشورمان در بازار این کشور را بسیار کمتر از حضور شرکت های خصولتی ایرانی دانست و بر ضرورت حضور شرکت های خصوصی د رسوریه تاکید کرد. 
میرزایی کمک دولتمردان کشورمان را در فعال ترشدن بخش خصوصی در سوریه حایز اهمیت دانست. 
وی در پاسخ به سئوالی در خصوص مشکلات حمل و نقل کالا از ایران به این کشور گفت: در حال حاضر حمل بار قطع نشده وکالاهای ایرانی از طریق ترکیه و عراق وارد سوریه می شود.
میرزایی از رایزنی و تشکیل جلساتی برای باز شدن راه زمینی ایران به این کشور و رفع مشکلات حمل و نقل بین دو کشور خبر داد. این در حالی است که در صورت انعقاد قرارداد از طریق هوایی نیز می توان به تبادل کالا پرداخت. 
وی در ادامه از بازار خوب این کشور برای حضور شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: تولیدات این حوزه لازم است ازاستاندارد اتحادیه اروپا برخوردار باشند.  
میرزایی با ارایه توضیحاتی در خصوص ثبت شرکت در این کشور گفت: شرکت های موجود در مرکز تجارت ایران نیازی به ثبت شرکت ندارند. وی همچنین از اطلاع رسانی مناقصات و مزایده های سوریه در سایت اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه خبر داد.