تاریخ : پنجشنبه 11 ارديبهشت 1399
کد 2951

مصاحبه روزنامه شرق با نایب رئیس اتاق بازرگانی اصفهان ورئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد- 11اردیبهشت

احتمال اختلال روند تولید در صنعت فولاد

شرق: چند هفته‌اي است كه معاملات فولاد در بورس كالا ابطال مي‌شود. بر‌اساس گفته فعالان اين بخش، رعايت‌‌نکردن قيمت پايه و سقف براي فولاد عرضه‌شده در بورس كالا، دليل ابطال معاملات اعلام‌شده است. آن‌طور كه فعالان اين صنعت مي‌گويند، توقف داد‌وستد، روند دريافت مايحتاج زنجيره فولاد از بورس كالا را با اختلال مواجه كرده است.
اعضاي زنجيره صنعت فولاد نگران‌اند كه روند توليدشان با اين بي‌نظمي‌ها مختل شود؛ اما آيا قيمت‌گذاري يك كالا در بورس تا اين حد دشوار است كه شاهد اختلالات مكرر و ابطال معاملات به دليل قيمت‌گذاري نادرست باشيم؟
بهرام سبحاني، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد، نيز در گفت‌وگو با «شرق» اختلالات ايجاد‌شده در بورس كالا به دليل ابطال معاملات را مربوط به دو هفته اخير اعلام مي‌كند. او مي‌گويد: گاهی ابطال معاملات سابقه داشته است؛ اما دو هفته‌اي است كه اين مسئله خيلي تشديد شده است. سبحاني با تأكيد بر اينكه بايد باطل‌كنندگان معاملات توضيح دهند كه به چه دليل اين معاملات ابطال مي‌شود، محصولات عرضه‌شده در بورس را خوراك يك‌سري كارخانه مي‌داند كه اگر به ‌موقع به محل كارخانه نرسد، روند توليد را مختل خواهد كرد. 
او بيان مي‌كند: كسي كه در بورس اين معامله را انجام مي‌دهد، يك‌سري نياز دارد كه وارد اين فضا مي‌شود و با آن قيمت محصول مي‌خرد. مسئولان با اين توجيه كه قيمت بالاست، معاملات را باطل مي‌كنند و كسي كه سفارش داده است، اگر كارخانه‌دار باشد، كارخانه‌اش لنگ مي‌شود و اگر مصرف‌كننده نهايي باشد، همه برنامه‌هايش به هم مي‌خورد. 
او احتمال مي‌دهد كه روند توليد در صنعت فولاد دچار اختلال شود؛ زيرا با ايجاد اختلال در معاملات بورس كالا، توليدكننده كه قرار است به پولش برسد، به پول نمي‌رسد و سرمايه در گردش نمي‌تواند ايجاد كند. انبار توليدكننده‌ها پر مي‌شود و در مقابل مصرف‌كننده هم نمي‌تواند ماده اوليه بخرد و روند توليدش متوقف مي‌شود.