تاریخ : دوشنبه 28 بهمن 1398
کد 2826

در چهارمین جلسه کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی تاکید شد:

ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی در مصارف صنعتی

در چهارمین جلسه کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی استفاده از انرژی‌های پاک، با مد نظر قرار دادن بهینه سازی مصرف، از جمله راهکارهای کمک به کاهش آلودگی هوا عنوان شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان اکبر لباف، نایب رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی گفت: اتاق بازرگانی اصفهان در راستای رسالت اجتماعی خود به مبحث ترغیب فعالان اقتصادی به استفاده از انرژی‌های پاک ورود پیدا کرده و این جلسه نیز به منظور بررسی مزایای سیستم‌های خورشیدی و پتانسیل‌های این حوزه در شهر اصفهان، همچنین ارائه طرح جامع بهینه سازی مصرف انرژی برگزار شده است. 
احمدرضا صافی، رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران-شعبه اصفهان و مسئول کمیته انرژی‌های تجدیدپذیر در این جلسه بر بهینه سازی مصرف انرژی تاکید نمود و گفت: این مقوله نیازمند پایش دایمی بوده و اتاق بازرگانی با ورود به این مبحث، از گسستگی اقدامات صورت گرفته جلوگیری و این اقدامات را متمرکز می‌کند.  
مهدی مسایلی، عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران و اصفهان نیز گفت: آمار مصرف انرژی در کشور به عنوان شاخصه اقتصادی در دنیا لحاظ می‌شود. 
وی با بیان اینکه ایران در منصوبه نیروگاهی دارای جایگاه چهاردهم دنیاست، شدت مصرف انرژی در کشورمان را 9 برابر ژاپن و نروژ اعلام و تاکید کرد: با وجود این، استفاده از انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر از جمله راهکارهای کاهش مصرف انرژی در کشور است. 
مسایلی سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در کل تولید کشور را تا دی‌ماه سال‌ جاری 1 درصد اعلام کرد و افزود: استفاده از انرژی‌های پاک با مد نظر قرار دادن بهینه سازی مصرف، از جمله راهکارهای کاهش آلوگی هواست. 
وی درخصوص راهکار کاهش تلفات انرژی تصریح کرد: نزدیک شدن تولید به مصرف، بازمهندسی و بهینه سازی شبکه، تغییر الگوی مصرف و بازیافت انرژی، همچنین استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، از جمله مهم‌ترین راه‌های بهینه سازی مصرف انرژی است.  
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی همچنین بر راه اندازی پویش آلرژی به مصرف انرژی برای کاهش مصرف، ایجاد کارگروه هماهنگی بین سندیکای برق، اتحادیه صنف لوازم خانگی، اتحادیه صنف الکتریک و الکترونیک و اتحادیه تجهیزات کشاورزی به منظور کنترل کیفیت تجهیزات به لحاظ مصرف واقعی انرژی تاکید کرد. 
وی همچنین پیشنهاد داد: شایسته است شورای انرژی در استان اصفهان به دبیری کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و به منظور ایجاد تمرکز در رابطه با بهینه سازی مصرف انرژی تشکیل شود. 
سارا صالحی، مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق شهرستان اصفهان نیز مدیریت و بهینه سازی مصرف را به مثابه ایجاد نیروگاه مجازی دانست و گفت: با وجود بیش از 11 هزار مشترک صنعتی، مصرف بهینه برق در حوزه صنعت می‌تواند منشاء اثر بهتری باشد. 
در ادامه حمیدرضا عزیزیان، عضو کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی نیروگاه‌های20 کیلوواتی را از اقتصادی‌ترین نیروگاه‌ها معرفی کرد و گفت: با فرض اینکه هر کیلووات نیروگاه خورشیدی در شهر اصفهان به‌طور متوسط روزانه 2/5 کیلووات ساعت برق تولید کند، میزان برق تولیدی یک سامانه 20 کیلوواتی 104 کیلووات ساعت در روز و 37/ 440 کیلووات ساعت در سال است. 
وی افزود: در این صورت، در یک بازه 10 ساله در سال اول بالغ بر 38 میلیون تومان درآمد یک نیروگاه 20 کیلوواتی بوده و دوره بازگشت سرمایه نیز بین 5/3 تا 4 سال است. 
وی با بیان اینکه نیروگاه‌های خورشیدی به تعمیرات زیادی نیاز ندارند و فقط نیازمند بازرسی چشمی هستند، کاهش چشمگیر میزان دی اکسید کربن تولیدی را از جمله مزایای این نوع نیروگاه‌ها دانست. 
عزیزیان تاکید کرد: نیروگاه‌های خورشیدی درآمد مستمری دارند، معافیت از مالیات و خرید تضمینی نیز از دیگر مزایای این نیروگاه‌هاست. 
سعید معماریان، رئیس هیات مدیره انجمن قیر نیز تامین ورقه‌های فولادی و خوراک اولیه را یکی از بزرگ‌ترین نگرانی‌های فعالان حوزه قیر عنوان کرد و خواستار ایجاد سازوکاری برای رفع سریع این مشکلات شد. 
 
آلبوم تصاویر چهارمین جلسه انرزی